Mainos
Mainos

Tee nämä 10 muutosta ruokavalioosi – huikea vaikutus oloon

Amerikkalainen ravintoterapeutti suosittelee jokaista kokeilemaan sokerittomampaa elämäntapaa, jonka myötä olo voi kohentua merkittävästi.

Ravintoterapeutti Cherie Calbom suosittelee jokaista tekemään ruokavalioonsa kymmenen muutosta, joiden tekeminen voi vaikuttaa huikealla tavalla hyvinvointiin. Ensimmäisenä asiantuntija suosittelee aloittamaan sokerilakon, jota on syytä noudattaa ehdottomana ainakin kuukauden ajan.

– Kuvittelemme olevamme vuonna 2016 kovin edistyksellisiä, mutta kun puhutaan terveydestä ja ravintorikkaasta ruokavaliosta, monella meistä on asian suhteen paljon tehtävää, Calbom toteaa The Daily Meal -lehdelle.

1. Vältä kaikkea sokeria

Asiantuntijan mukaan sokerin vähentäminen kannattaisi aloittaa kuukauden kestävällä sokerittomalla kokeilulla. Kun sokeritonta ruokavaliota onnistuu noudattamaan 30 päivää, on uusi, sokerittomampi elämäntapa helpompi omaksua. Tämän kuukauden aikana saa asiantuntijan mukaan syödä kuitenkin esimerkiksi hunajaa, jota voi käyttää korvaamaan sokerin monessa ruoassa.

– Varo sokeria sellaisissa paikoissa, joissa sitä ei uskoisi olevan. Sokeria voi olla yllättäen muun muassa tomaattikastikkeissa, salaattikastikkeissa sekä marinadeissa. Ota tavaksesi tutustua tuoteselosteisiin, Calbom vinkkaa.

2. Vähennä kofeiinipitoisten tuotteiden nauttimista

Jos elimistön toivoo puhdistuvan, kannattaa vältellä kofeiinipitoisten tuotteiden nauttimista. Kofeiinin kaltaisten piristeiden nautittua märää vähentämällä omaa kehoa on helpompi kuunnella, kun piristeet eivät hämärrä arviointikykyä.

3. Älä syö nopeita hiilihydraatteja

Nopeita hiilihydraatteja sisältävät raaka-aineet, kuten valkoinen leipä ja riisi, antavat keholle energiapiikin ja verensokeri kohoaa nopeasti. Energiataso kuitenkin laskee samaa vauhtia, ja nälkä yllättää pian uudelleen.

4. Nauti terveellisiä smoothieita

Terveellisten smoothieiden joukkoon on helppo ujuttaa raaka-aineita, joita ei muuten tulisi syötyä. Tällaisia juomia nauttimalla päivittäin syötyjen vihannesten ja hedelmien määrää voi nostaa kuin huomaamatta.

5. Suosi proteiinipitoisia tuotteita

Kananmunat, pähkinät ja siemenet sisältävät paljon proteiinia, jonka nauttiminen on ensisijaisen tärkeää tasapainoisessa ruokavaliossa.

6. Syö vihanneksia

Tuoreita vihanneksia on etenkin kesällä tarjolla valtavasti, ja niistä kannattaakin ottaa kaikki ilo irti.

7. Juo riittävästi vettä

Päivittäin olisi hyvä juoda kolmisen litraa vettä, ja tämä olisi syytä pitää tiukasti mielessä, mikäli kehon toivoo puhdistuvan.

8. Kiinnitä huomio vitamiineihin

Nauttimalla riittävästi muun muassa C- ja B-vitamiineja, sinkkiä, magnesiumia voi vaikuttaa oman kehon toimintaan positiivisesti. Parhaimmillaan vitamiinien riittävä saanti voi kitkeä myös makeanhimoa.

9. Nuku hyvin – ja tarpeeksi

Ruokavaliolla on valtava vaikutus hyvinvointiin, mutta myös riittävä lepo on avainasemassa siinä, kuinka tavoitteet hyvinvoinnin saralla etenevät.

10. Suosi hyviä rasvoja

Rasva on elintärkeää ihmisille – kunhan sitä nautitaan oikeassa muodossa. Sopivia lähteitä hyville rasvoille ovat muun muassa avokadot ja rasvainen kala.

 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme