Mainos
Mainos

Tee yksi pieni muutos ruokailutapoihisi – voi pidentää elinikää

Terveyttään vaalivien kannattaisi vähentää makkaran syömistä ja ottaa tilalle kasvisproteiineja kuten papuja tai soijatuotteita. Tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen perusteella tämä todennäköisesti pidentäisi elinikää ja mahdollisesti ehkäisisi monia sairauksia.

Tulosten perusteella lihaa ei tarvitse hylätä kokonaan, sillä jo pienet muutokset ovat hyödyksi. Kasvisproteiinien lisääminen on hyväksi varsinkin, kun sillä korvaa prosessoitua punaista lihaa kuten makkaraa.

Havainnot perustuvat 130 000 naisen ja miehen kolmekymmentä vuotta kestäneeseen seurantaan. Tutkimus julkaistiin Jama Internal Medicine -lehdessä.

Proteiinien erot näkyivät myös analyysissa, jossa tarkasteltiin proteiinin kokonaissaantia. Paljon eläinperäisiä proteiineja ruoastaan saavien riski menehtyä seurannan aikana oli suurentunut ja paljon kasvisproteiineja nauttivien pienentynyt, tutkijat havaitsivat.

Yhteydet havaittiin vain osallistujilla, jotka joko tupakoivat, olivat ylipainoisia, käyttivät liikaa alkoholia tai liikkuivat vähänlaisesti. Nämä henkilöt myös söivät prosessoituja lihatuotteita muita enemmän, joten eläinproteiiniin liitetty korkeampi kuolleisuus ei välttämättä koske esimerkiksi kanaa tai kalaa.

Teollisesti prosessoidut lihatuotteet on aiemmissa tutkimuksissa yhdistetty muun muassa suurentuneeseen diabeteksen ja sydänsairauksien vaaraan, mikä voi johtua esimerkiksi lihajalosteiden suurista suola- ja nitraattipitoisuuksista. Tavallinen, prosessoimaton punainen liha ei todennäköisesti ole samanlainen riski.

Copyright Duodecim 2016. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme