Mainos
Mainos

Tekeekö mielesi herkkuja? Himoista on yllättävän helppo päästä eroon

Ota selvää, kuinka oman kehon lievätkin puutostilat tiedostamalla on mahdollista päästä eroon herkkuhimosta.

Ravitsemusterapeutit Jayson ja Mira Calton listasivat Prevention-sivustolle mikroravintoaineita, joiden puute voi saada aikaan voimakkaitakin himoja tiettyjä ruoka-aineita kohtaan. Suosimalla näitä ruoka-aineita voi herkkuhimoista päästä parhaimmillaan kokonaan eroon.

Kalsium ja magnesium

Liian vähäinen kalsiumin ja magnesiumin saanti kulkevat usein käsi kädessä – ja saavat aikaan makeanhimon sekä himon suolaisia herkkuja kohtaan. Asiantuntijoiden mukaan elimistön alhaiset magnesiumtasot herättävät tunnetusti himot erityisesti suklaata kohtaan. Asiantuntijat suosittelevat syömään maitotuotteita kalsiumin toivossa ja vastaavasti suosimaan esimerkiksi pähkinöitä ja siemeniä riittävän magnesiumin saannin takaamiseksi.

B-vitamiini

B-vitamiinien ryhmä on erityisen tärkeä herkkuhimojen suhteen, sillä tämän ryhmän vitamiinit auttavat stressin selättämisesstä. Tietyt B-vitamiinit vaikuttavat muun muassa adrenaliiniin syntyyn ja toiset B-ryhmän vitamiinit vaikuttavat siihen, kuinka paljon hyvää oloa aiheuttavia hormoneita erittyy elimistöön.

Kun elimistö on kovilla stressin vuoksi, kuluttaa keho entistä enemmän B-vitamiineja. Tämän vuoksi B-vitamiinin saannista olisi tärkeää huolehtia etenkin raskaampien elämänjaksojen aikana muun muassa vihreiden lehtivihannesten, lihan, merenelävien ja banaanien muodossa.

Sinkki

Etenkin vanhoilla tai stressaantuneilla ihmisillä elimistön sinkkitasot ovat usein erityisen korkealla. Liian vähäinen määrä sinkkiä ei suoranaisesti herätä himoja syödä herkkuja, vaan vaikuttaa makuaistiin. Sinkin vähäinen määrä kehossa heikentää makuaistia, ja voi siten lisätä esimerkiksi lisätyn suolan tai sokerin määrää ruoassa kuin huomaamatta. Sinkkiä luonnostaan sisältävät muun muassa osterit, ravut, maksa sekä kananmunat.

Rauta

Silloin, kun elimistön rautatasot ovat alhaalla, on hyvin tavanomaista, että mieliteot kohdistuvat liharuokiin. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että alhaiset rautatasot saavat himoitsemaan muun muassa hampurilaisia. Lihaherkkuihin kohdistuneiden himojen estämiseksi ruokavalioon kannattaa lisätä raudanlähteitä.

Omega3-rasvahapot

Sanotaan, että elintärkeiden omega3-rasvahappojen vähäisyys kehossa voi saada tilaamaan muun muassa pizzaa. Tämän uskotaan johtuvan siitä, että tärkeiden rasvahappojen vähäisyys saa aikaan himon juustoa kohtaan. Kuuluisin omega3-rasvahappojen lähde on rasvainen kala.

Lähde: Prevention

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme