Mainos
Mainos

Terävöittää muistia ja parantaa vastustuskykyä – syötkö jo tätä vitamiinipommia?

Bataatti on ehdottomasti yksi parhaista hiilihydraatin lähteistä, jota voit suuhusi laittaa. Lue, miksi sinunkin kannattaisi ottaa bataatti osaksi ruokavaliotasi.

Makeudestaan huolimatta bataatit eivät ole epäterveellistä syötävää – päinvastoin! Yksi keskikokoinen bataatti sisältää noin 112 kilokaloria, 26 grammaa hiilihydraattia, 2 grammaa proteiinia eikä lainkaan rasvaa. 

Neljä terveellistä syytä syödä bataattia

1. Terve näkö: Bataatti sisältää runsaasti A-vitamiinia, joka auttaa ylläpitämään näkökykyä ja immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Lisäksi A-vitamiini osallistuu useiden solujen kasvuun ja kehitykseen, ja se auttaa muun muassa limakalvoja pysymään terveinä. Yksi keskikokoinen bataatti sisältää kolmen päivän tarpeen A-vitamiinia.  

2. Parempi vastustuskyky: Bataattien sisältämä B6-vitamiini osallistuu lukuisiin elimistön aineenvaihduntatapahtumiin, kuten energiantuotantoon. Yhdestä keskikokoisesta bataatista saat noin 15 prosenttia päivän B6-vitamiinitarpeesta.

3. Vahvempi sydän: Bataatti sisältää myös runsaasti kaliumia ja magnesiumia, jotka ovat tärkeitä sydämen, hermoston ja lihasten toiminnalle. Magnesium on tärkeä kivennäisaine myös verenpaineen säätelyn kannalta. 

4. Alentaa kolesterolia: Kuitu auttaa alentamaan huonoa kolesterolia, mutta myös ehkäisemään tyypin 2 diabeteksen ja sydänsairauksien riskiä.  

Bataatti taipuu moneen ruokaan. Kokeile valmistaa vaikkapa täytettyjä bataatteja kasvistäytteellä tai lämmittävää bataatti-inkiväärikeittoa

Lähde: Goodhousekeeping 

***


Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme