Mainos
Mainos

Terveellisellä täysjyvällä myös huono puolensa – herkkävatsainen tunnistaa nämä oireet

Kuidun saanti on toimivan ruoansulatuksen kannalta tärkeää, mutta liika on aina liikaa.

Täysjyväviljaa pidetään yleensä terveellisenä vaihtoehtona esimerkiksi vehnälle, mutta ruoansulatuksen kannalta täysjyvä voi olla myös ongelmallinen.

Täysjyväviljalla on lukuisia terveysvaikutuksia: se alentaa kolesterolia ja edesauttaa ruoansulatusta sisältämänsä kuidun vuoksi. Täysjyvä myös täyttää vatsan ja pitää nälän loitolla. Täysjyvä on yleensä vähän käsiteltyä, joten siinä myös säilyy hyvin kaikki tärkeät ravintoaineet, kuten b-vitamiini, rauta ja magnesium – kuitua unohtamatta!

Sen sijaan liika on tässäkin liikaa. Liika täysjyvätuotteiden syöminen tuntuu nimittäin nopeasti vatsanpohjassa – kirjaimellisesti: vatsa voi turvota ja ilmavaivoja ilmaantua.

Herkkävatsaiset oireilevat luonnollisesti ensimmäisenä. Erityisesti ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivän vatsa ei välttämättä siedä kuituja hyvin.

Tärkeää onkin aina täysjyvää sisältäviä ruokia syödessä muistaa pureskella ruoka huolellisesti, jotta ruoansulatuksen kanssa ei tulisi ongelmia.


Lähde: Lifehack

***


Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme