Mainos
Mainos

Terveellisempää kuin appelsiini tai mustikka – tämän ruoan ominaisuudet hämmästyttävät

Superruokien suosio on viime vuosina kasvanut ja yhdeksi lupaavimmista ruperruoista on nimetty chia-siemenet. Terveellisyydessään chia-siemenet ylittävät jopa appelsiinin ja mustikan.

Jo atsteekit käyttivät chia-siemeniä osana ruokavaliotaan niiden lukuisien terveysvaikutusten vuoksi. Tuolloin ajateltiin siementen tuovat kestävyyttä ankariin olosuhteisiin ja muihin koitoksiin. Atsteekit eivät suinkaan olleet uskomuksissaan väärässä, sillä chia-siemenet ovat osoittautuneet hurjan terveellisiksi myös nykytutkimusten valossa.

1. Chia-siemen on yksi maapallon ravintorikkaimmista ruoka-aineista.

2. Kalsiumistaan ylistettyyn maitoon verrattuna chia-siemenissä on viisinkertainen määrä kalsiumia.

3. Chia-siemenet sisältävät enemmän kuitua kuin yksikään pähkinä.

4. Banaani sisältää tunnetusti runsaasti elimistölle tärkeää kaliumia, mutta chia-siemenet vielä kaksi kertaa banaaniakin enemmän.

5. Proteiinia suhteessa hiilihydraatteihin chia-siemenet sisältävät vehnänalkioita lukuunottamatta enemmän kuin yksikään täysjyvävilja.

6. Chia-siemenet sisältävät enemmän antioksidantteja kuin mustikka.

7. Rautaa chia-siemenissä on kuusi kertaa enemmän kuin pinaatissa.

8. C-vitamiinia chia-siemenet sisältävät seitsemän kertaa enemmän kuin appelsiinit.

9. Chia-siemenissä on kolme kertaa enemmän omega3-rasvahappoja kuin lohessa.

10. Chia-siemenissä on myös valtavasti elimistölle tärkeää mangaania, magnesiumia ja fosforia.

Lähde: Buzzfeed

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme