Mainos
Mainos

Terveelliset yömyssyt – paranna unta juomalla oikein

Uniongelmat voivat ratketa yllättävän helposti kiinnittämällä huomiota siihen, mitä illan aikana tulee juotua.

Oikeat juomat voivat parhaimmillaan helpottaa unensaantia ja parantaa unen laatua. Ota selvää, mitä lasiin tai mukiin kannattaa illan aikana kaataa, jotta yöunet paranisivat.

1. Kamomillatee

Yksi suosituimmista luonnon unilääkkeistä kautta aikojen on ollut kamomillatee, jota ihmiset ovat juoneet rentoutumistarkoituksessa. Uskotaan, että kamomillan rauhoittavat vaikutukset johtuvat terveellisestä apigeniini-flavonoidista.

2. Mantelimaito

Unensaantia voi helpottaa myös mantelimaito, joka sisältää ihmiskehon luontaista nukahtamisreaktiota helpottavaa tryptofaania. Mantelimaito sisältää myös paljon magnesiumia, joka voi niin ikään parantaa unenlaatua.

3. Piparminttutee

Piparminttutee voi auttaa univaikeuksiin etenkin, jos ne johtuvat masennuksesta tai ahdistuksesta. Piparminttu voi olla avuksi myös erityisesti migreenistä kärsiville.

4. Johanneksenleipäpuu-juoma

Carob-nimelläkin tunnettu johanneksenleipäpuu voi osoittautua suklaan ystävän yöunien pelastajaksi. Johanneksenleipäpuujauhe muistuttaa erehdyttävästi kaakaota – ja maistuu suklaalta, mutta sisältää kaakaota enemmän B-vitamiinia, joka auttaa tasoittamaan unirytmiä.

5. Chia-juoma

Superterveellisistä chia-siemenistä valmistettu juoma sisältää niin ikään nukahtamista helpottavaa tryptofaania. Myös chia-siementen sisältämät omega3-rasvahapot voivat auttaa unensaannissa.

6. Hunajamaito

Perinteinen hunajamaito voi myös tieteellisten faktojen valossa auttaa nukahtamaan paristakin syystä. Ensinnäkin hunaja voi auttaa lievittämään yskimistä öisin ja parantaa siten unta. Lisäksi hunaja voi auttaa tasoittamaan verensokeritasoja ja edesauttaa siten elimistön luontaisen pimeähormonin, melatoniinin tuotantoa helpottaen unensaantia.

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme