Mainos
Mainos

Terveellisten herkkujen sisältämät kilokalorit voivat yllättää – oletko tajunnut tätä?

Fitness-bloggarin Instagram-tili pyrkii todistamaan, ettei terveellinen aina ole niin terveellistä. Pelkästään kilokaloreita ei kuitenkaan kannata seurata.

Moni laihduttaja on varmasti vaihtanut epäterveellisenä pitämänsä välipalat terveellisempiin vaihtoehtoihin painiessaan painonpudotuksen kanssa. Ovatko terveelliset vaihtoehdot aina niin terveellisiä? Näin ei ainakaan ajattele suosittu fitness-bloggaaja.

The Fashion Fitness Foodie -blogia pitävä Lucy Mountain vertailee TheFFFeed-nimisellä Instagram-tilillään epäterveellisinä ja terveellisinä pidettyjä ruokia. Hän todistaa, etteivät terveellisenä pidetyt välipalat välttämättä olekaan niin terveellisiä – ainakaan jos vertaa kilokalorimääriä epäterveellisenä pidettyihin ruokiin.

Bloggarin julkaisemassa kuvassa kourallinen manteleita ja kourallinen karkkeja sisältävät saman määrän kilokaloreita. Toisessa kuvassa 300 grammaa tuoreita mansikoita sisältää saman määrän kilokaloreita kuin esimerkiksi 35 grammaa kuivattuja mansikoita.


Jos kuva ei näy, voit katsoa sen tästä.


Jos kuva ei näy, voit katsoa sen tästä.

Mountain kertoo Instagramissa, kuinka pienetkin muutokset voivat vaikuttaa ruoan kilokalorimäärään. Instagramissa julkaistussa kuvassa ovat vierekkäin Soleron ja Magnumin jäätelöt, joita molempia bloggari kuvailee kermaisiksi ja herkullisiksi. Magnumin jäätelössä vain on 150 kilokaloria enemmän verrattuna Soleroon.


Jos kuva ei näy, voit katsoa sen tästä.

Bloggaaja haluaa osoittaa, ettei mikään tietty ruoka vaikuta yksin painonnousuun. Epäterveellisten ruokien poisjättämisen sijaan fitness-bloggari uskoo kohtuullisuuteen. Jäätelöäkään ei tarvitse välttämättä jättää kokonaan pois, vaikka laihduttaminen olisikin tavoitteena, hän kertoo Instagramissa.

Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei kilokalorien laskeminen aina kerro ruoan terveellisyydestä. Spoon Universityn artikkeli muistuttaa, että vaikka epäterveellinen ja terveellinen annos sisältävät saman kilokalorimäärän, reagoi ja kuluttaa keho ruoan eri tavalla.

Prosessoitu ruoka sisältää paljon transrasvoja ja sokeria, jotka johtavat muun muassa painon nousuun. Siksi manteleita ei siis kannata heti vaihtaa karkkeihin.

Terveellisemmät vaihtoehdot sisältävät korkeasta kilokalorimäärästä huolimatta usein esimerkiksi terveellisiä rasvoja, proteiinia, hiilihydraatteja ja tärkeitä ravintoaineita, jotka auttavat myös jaksamaan pidempään.

Lähteet: Insider, Spoon University, Instagram

***

Nappaa nämä laihdutusvinkit:


Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme