Mainos
Mainos

Terveyshyödyt talteen – syötkö näitä ruokia väärin?

Monilla ruoilla on lukuisia terveysvaikutuksia ja -hyötyjä, mutta miten ruoista saa hyödyt parhaiten irti? Sillä, miten ruokasi syöt ja valmistat, on väliä, kirjoittaa Huffington Post. 

Millä tavalla tee kannattaa nauttia? Entä miten parsakaali on parasta kypsentää? Lue lista tavoista, jotka antavat sinulle ruokien terveyshyödyt parhaalla mahdollisella tavalla. 

Porkkanat

Porkkanat ovat ihanaa syysruokaa. Älä kuitenkaan intoudu pilkkomaan juureksia pieniksi paloiksi ennen keittämistä, sillä erään tutkimuksen mukaan ravinteita liukenee keitinveteen sitä enemmän, mitä enemmän porkkanalla on leikkauspinta-alaa.

Pelkästään raakanakaan porkkanoita ei ehkä kannata syödä. Toisen tutkimuksen mukaan nimittäin porkkanan keittäminen tehostaa karotenoidien imeytymistä. 

Tee

Teellä on runsaasti terveyshyötyjä, mutta useat tutkimukset ovat osoittaneet, että maidon lisääminen teehen saattaa viedä juomalta sydämeen ja verisuoniin liittyviä hyötyjä.

Jos juot vihreää teetä, lisää teehen tilkka täysmehua antamaan makeutta. Täysmehun sisältämä c-vitamiini saattaa auttaa kehoa hyödyntämään teen terveyshyödyt paremmin.

Valkosipuli

Valkosipulin murskaaminen vapauttaa allisiinia, jonka on todettu pienentävän sydän- ja verisuonitautien riskiä. Terveyshyötyjen kannalta murskaaminen saattaakin siis olla parempi idea kuin pelkkä lohkoiksi leikkaaminen. Älä siis hosu valkosipulien kanssa, kun laitat ruokaa. 

Omenat ja päärynät

Anna hedelmien kypsyä kaupasta ostamisen jälkeen vielä hetki. Erään tutkimuksen mukaan kypsymisprosessi paransi hedelmien antamia terveysvaikutuksia.  

Parsakaali

Parsakaali on kiistämättä yksi terveellisimmistä vihanneksista, joita ruoanlaitossa kannattaa hyödyntää. Vuonna 2008 tehty tutkimus osoitti, että kypsennysmenetelmistä ainoastaan höyrystäminen säilytti tai jopa lisäsi parsakaalin terveyshyötyjä.

Jos päätät kuitenkin jatkossakin keittää parsakaalisi höyryttämisen sijaan, yhdistä vihreä herkku mausteiseen ruokaan. Erään tutkimuksen mukaan mausteinen ruoka edesauttoi parsakaalin hyötyjä. 

Salaatinkastike

Rasvaton, esimerkiksi sitrushedelmien mehusta tehty salaatinkastike voi ensi-istumalta vaikuttaa hyvältä idealta, mutta useat tutkimukset ovat osoittaneet, että rasvan yhdistäminen vihanneksiin on hyväksi terveydelle. Öljykastikkeella höystetty salaatti pitää paremmin nälkää ja auttaa ravintoaineita imeytymään paremmin. Käytä siis esimerkiksi oliiviöljyä salaatinkastikkeena hyvällä omallatunnolla. 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme