Mainos
Mainos

Terveyspommi, joka vauhdittaa aineenvaihduntaa: Parhaat pähkinät on nyt listattu ja tämä on ykkönen!

Ravintoaineita tihkuvat pähkinät vaikuttavat positiivisesti muun muassa aineenvaihduntaan, vastustuskykyyn sekä tulehduksiin. 

Muut välipalat ja herkut kannattaa vaihtaa ihaniin ja rouskuviin pähkinöihin, sillä niistä löytyy terveysvaikutuksia aivan listaksi asti. Mikä on paras pähkinävalinta? StethNews on sijoitellut pähkinät palkintopalleille niiden sisältämien terveysvaikutusten ja ravintoaineiden mukaan.

Lempipähkinöitä kannattaa syödä säännöllisesti niin sellaisenaan, jogurtin kanssa, salaateissa tai miten ikinä ne maistuvat parhaiten.

1. Pistaasi

Monille ensimmäistä paikkaa pitävä pähkinä voi olla yllätys!  Kuitenkin monien asiantuntijoiden mukaan pistaasi on yksi maailman terveellisimmistä pähkinöistä, sillä se on täynnä useita ravintoaineita, terveellisiä rasvoja, proteiinia ja kuitua. Pistaaseissa on myös muihin pähkinöihin verrattuna vähemmän kilokaloreita.

Pistaasit voivat vähentää tulehduksia ja hapetusstressiä. Nämä ihmepähkinät voivat myös auttaa alentamaan korkeaa kolesterolia. Pistaasit ovat myös erinomaisia stressisyömisen lopettamisessa, ja onhan nyt kuorten irrottaminenkin rentouttavaa!

2. Saksanpähkinä

Saksanpähkinöitä on pidetty monien vuosien ajan hyvänä ruokana aivoille, sillä ne sisältävät paljon omega-3-rasvahappoja. Lisäksi saksanpähkinät voivat suojata sydänsairauksia vastaan sekä vähentää tulehduksia kehossa. Onpa tämän pähkinän myös todettu ehkäisevän ennenaikaista ikääntymistä! Valitse pähkinää siis säännöllisesti puuroon ja salaatteihin.

3. Parapähkinä

Parapähkinät sisältävät suuren määrän seleeniä, joka on tärkeä antioksidantti monien tautien ehkäisyssä. Seleeniä käytetään myös parantamaan lisääntymisterveyttä, joten parapähkinät ovat hyvä pikkupurtava monille naisille. Ja vielä lisäksi: seleeni on hyväksi kilpirauhasille!

4. Cashewpähkinä

Cashewpähkinöitä rakastavat monet maun ja moninaisten käyttötarkoitusten takia, mutta ravintoasiantuntijat rakastavat niitä suurten magnesiumin ja kuparin määrien vuoksi. Magnesium on mineraali, joka voi parantaa lihaksien ja hermojen toimintaa sekä samalla kontrolloida verensokeritasoja. Kuparia taas tarvitaan kehossa, jotta rauta voi imeytyä.

5. Manteli

Mantelit sisältävät suuria määriä E-vitamiinia, joka parantaa ihoa ja terveyttä. Paljon muitakin terveyshyötyjä on manteleilla todettu: ne parantavat vastustuskykyä ja suojaavat kehoa hapettumisvaurioilta. E-vitamiinin lisäksi manteleista löytyy paljon myös magnesiumia, foolihappoa, kalsiumia sekä terveellisiä rasvoja. Kirsikkana kakun päällä manteli saattaa alentaa sydänsairauksien riskiä.

Lähde: StethNews

 ***

Kokkauksessa pähkinöitä voi hyödyntää esimerkiksi pavlovan muodossa – katso resepti!


Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme