Mainos
Mainos

Tiesitkö? Näin eri mausteet ja yrtit vaikuttavat terveyteesi

Käytätkö paljon mausteita ja yrttejä ruoanlaitossa? Ehkä kannattaisi, sillä niistä on hurjasti hyötyä myös terveydellesi.

Mausteet tuovat ruokiin oman lisänsä maun puolesta, mutta niistä on myös hyötyä terveydellesi. Tiesitkö näitä Dummies-sivuston kokoamia faktoja erilaisista mausteista ja yrteistä?

Inkivääri

Inkivääriä on pitkään käytetty kansanlääkkeenä hoitamaan kaikkea flunssasta ummetukseen. Inkivääriä voi käyttää tuoreena tai jauhettuna. Vaikka tuoreen ja jauhetun inkiväärin makuero on huomattava, ne voivat korvata resepteissä toinen toisensa. Yleisesti ottaen voit korvata 1/8 teelusikallista jauhettua inkivääriä ruokalusikallisella tuoretta, raastettua inkivääriä tai päinvastoin.

Rosmariini

Rosmariini on hyvä antioksidanttien lähde. Rosmariinia käytetään paljon Välimeren ruoissa ja usein se on myös pääainesosa italialaisruokien mausteseoksissa. Rosmariinilla voit maustaa keitot, tomaattipohjaiset kastikkeet, leivät ja runsasproteiiniset ruoat, kuten siipikarjan, naudanlihan ja lampaan.

Rosmariinista saattaa olla apua esimerkiksi kehon puhdistuksessa, ruoansulatushäiriössä ja ilmavaivoissa sekä ruokahaluttomuudessa. 

Kurkuma

Kurkuma on yksi ainesosista, jotka antavat curry-ruoille niiden keltaisen värin ja tunnistettavan maun. Kurkuma sisältää kurkumiinia, jolla on huomattu olevan antioksidanttisia ja tulehduksia estäviä ominaisuuksia.

Chili

Chilit sisältävät kapsaisiinia, jonka ansiosta chilimausteet voivat olla avuksi esimerkiksi ruoansulatusongelmissa. Chilipaprikat sisältävät runsaasti myös C- ja E-vitamiineja.

Valkosipuli

Valkosipuli sisältää paljon terveydelle hyödyllisiä yhdisteitä, kuten arginiinia, flavonoideja, rikkiä ja seleeniä. Valkosipulin vaikuttava yhdiste, antibioottinen allisiini, antaa valkosipulille sen ominaisen tuoksun. Allisiinia kehittyy, kun valkosipulin kynnet pilkotaan tai murskataan.

Useat tutkimukset osoittavat, että valkosipulin runsas käyttö ruokavaliossa voi vähentää riskiä sairastua useisiin syöpiin. Lisäksi valkosipuli edistää kehon puhdistumista ja voi myös olla hyödyksi vastustuskyvylle ja auttaa madaltamaan verenpainetta.

Piparminttu

Piparminttua on käytetty tuhansia vuosia muun muassa auttamaan ruoansulatushäiriöissä ja lievittämään kramppeja. Se voi myös auttaa ärtyvän suolen oireyhtymän oireisiin ja jopa ruokamyrkytykseen. Piparmintulla vaikuttaisi olevan myös lihaksia rentouttavia ominaisuuksia. Piparminttu voi myös helpottaa kurkun kipeyttä. 

VINKKI: Piparminttuteestä voi olla apua vatsan ongelmiin. Keitä kuivattuja piparmintunlehtiä vedessä tai lisää tuoreita lehtiä kiehuvaan veteen ja hauduta muutama minuutti.

Kamomilla

Kamomillalla uskotaan olevan paljon terveyshyötyjä ja sitä onkin läpi historian käytetty hoitamaan monia vaivoja. Kamomillan uskotaan auttavan esimerkiksi univaikeuksien kanssa. Jos kärsit univaikeuksista, juo vahvaa kamomillateetä hieman ennen nukkumaanmenoa.

Kamomillatee saattaa auttaa myös ruoansulatusongelmiin.

Lähde: Dummies

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme