Mainos
Mainos

Tiesitkö? Näitä ruokia ei kannata syödä humalassa

Eniten himoitsemasi ruoka saattaa humalassa ollakin huonoin mahdollinen idea. Jotta sinun ei tarvitsisi oppia kantapään kautta, välttele näitä ruokia, kun olet nauttinut alkoholia.

Lähdössä viihteelle? Lue Cosmopolitanin kokoama lista ruoista, joita ei kannata syödä humalassa!

1. Tomaattipizza

Valitettavasti tämä myöhäisillan herkku on huono idea. Alkoholi rentouttaa niitä lihaksia, jotka pitävät ruoan ja ruoansulatusnesteet mahassa ja hapokkaat marinara-kastikkeen tai salsan sisältämät tomaatit saattavat pahimmillaan laukaista refluksitaudin tai närästystä. Erityisen pahan ne tekevät tilanteestasi, jos syöt niitä myöhään yöllä juuri ennen nukkumaanmenoa, kun painovoimakaan ei enää auta pitämään ruokaa vatsassasi. Syö mieluummin pizza ilman tomaattia, kunhan se ei ole liian rasvainen. Liika rasva voi ärsyttää vatsaasi, joten taputtele ylimääräinen öljy paperipyyhkeeseen.

2. Suklaa

Suklaan sisältämät kofeiini, rasva ja kaakao yhdessä johtavat samanlaisiin närästysongelmiin kuin muutkin hapokkaat ruoat.

3. Suolaiset herkut

Luultavasti himoitset jotain pieniä, rouskuvia herkkuja ollessasi humalassa. Mutta suolaiset ruoat janottavat, jolloin saatat sortua juomaan alkoholia enemmän ja nopeammin. Toki, jos tartut drinkkien sijasta vesilasillisiin, voit sallia napostelun itsellesi. On nimittäin ihan fiksua napostella samalla, kun juo alkoholipitoisia juomia, koska se hidastaa alkoholin imeytymistä. Jos ainoa ruoka lähettyvilläsi on jokin suolainen, syö vain, jos pidät huolen siitä, että juot päälle vettä.

4. Ranskalaiset perunat

Paistetut ruoat sisältävät niin paljon suolaa, että ne kuivattavat elimistöäsi entisestään, varoittaa ravintoasiantuntija Keri Glassman.

5. Alkoholipitoiset jälkiruoat

Voi vaikuttaa mainiolta idealta syödä aterian ja viinilasillisten päätteeksi ravintolassa vielä jokin alkoholia sisältävä jälkiruoka. Et kuitenkaan voi tietää, kuinka paljon alkoholia jälkkäri sisältää – etenkin kastikkeet, joista alkoholi ei välttämättä haihdu. Valitse mieluummin vaniljajäätelö. Maito ja maitotuotteet voivat suojata vatsaa ja estää joitain kemiallisia reaktioita, jotka ärsyttävät maksaasi juodessasi alkoholia.

6. Appelsiinit

Appelsiinit ovat terveellisiä, mutta niiden ja muiden sitrushedelmien sisältämä happo voi aiheuttaa ruoansulatusongelmia. On kuitenkin fiksua syödä hedelmiä humalassa, sillä hedelmissä on paljon vettä, jota tarvitset paikataksesi alkoholin aiheuttamaa nestehukkaa. Lisäksi hedelmissä on täyttävää kuitua. Mutta valitse appelsiinin sijaan esimerkiksi banaani, jossa on paljon alkoholin kuivattavia vaikutuksia kumoavaa kaliumia.

7. Makeiset

Kuten suolainen ruoka, myös supermakea ruoka voi saada sinut tarttumaan drinkkeihin entistä enemmän – luultavasti todennäköisemmin kuin vesilasillisiin. Lisäksi makeiset ovat täynnä tyhjiä kilokaloreita. Jos sinun kuitenkin tekee kovasti mieli tarjoiluista ylijäänyttä kuppikakkua, älä yritä kiertää mielitekoa syömällä jotain muuta. Syöt todenäköisesti vain enemmän ja sorrut kuitenkin siihen herkkuun, jonka alunperin halusit. Valitse yksi herkku ja pysy siinä.

8. Mausteiset kastikkeet

Mausteiset ruoat, jotka voivat ärsyttää vatsaa selvinpäin ollessasi, voivat todella tehdä kiusaa, kun olet humalassa. Muistuta itsellesi, että alkoholi pahentaa tilannetta!

Lähde: Cosmopolitan

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme