Mainos
Mainos

Tiesitkö: Tämä arkipäiväinen virhe saa sinut lihomaan

Ruoan laadulla on tutkimusten mukaan suuri merkitys siihen, miten vartalomme polttaa energiaa ja kasvattaa lihasta.

Ihmiset, jotka syövät jatkuvasti enemmän kaloreita kuin kuluttavat, menettävät todennäköisemmin lihasmassaansa ja kerryttävät kehoonsa rasvaa, jos heidän ruokavaliossaan on liian vähän proteiineja ja liikaa hiilihydraatteja. Tämä selviää tuoreesta Journal of the American Medical Associationin tutkimuksesta. Pieni proteiinien laiminlyöminen voi siis olla kohtalokasta vartalollesi.

Tutkimukseen osallistui 25 ihmistä, jotka asuivat tutkimuskeskuksessa kolmen kuukauden ajan ja noudattivat tarkkaan suunniteltua ruokavaliota. Tutkimusryhmäläiset harrastivat vain vähän liikuntaa. Kahden ensimmäisen kuukauden ajan miehet ja naiset söivät tarkoituksella tarvittavien päivittäisten kalorien lisäksi noin 1000 ekstrakaloria. Ryhmäläiset söivät kuitenkin eri määriä proteiinia.

Karppaajat oikeilla jäljillä?

Ryhmäläiset, jotka ylläpitivät kahden kuukauden ajan vähäproteiinista ruokavaliota lihosivat tuplasti enemmän kuin ne, jotka söivät normaalisti tai runsaasti proteiini. Vähäproteiinisella ruokavaliolla olleiden rasvaprosentti nousi, kun runsaasti proteiinia syöneiden lihasmassa kasvoi. Tarkemman analyysin perusteella vähäproteiinisella ruokavaliolla olleiden päivittäiset kalorit muuttuivat 90-prosenttisesti rasvaksi, kun runsaasti proteiineja syöneillä vain 50 prosenttia kaloreista muuttui rasvaksi.

Tutkimus tyrmäsikin aiemmat uskomukset, joiden mukaan kehoa voisi huijata proteiinikikkailun avulla karistamaan kaloreita. Tutkimuksen mukaan näyttäisikin siltä, että karppaajat ovat oikeilla jäljillä vähähiilihydraattisella ruokavaliollaan.

– Et voi huijata luontoa lisäämällä tai vähentämällä proteiinien määrää. Voit huijata ehkä vaakaa, mutta et huijaa aineenvaihduntaasi, joka varastoi ylimääräiset kalorit rasvaksi, tutkimuksen johtaja, lihavuus- ja aineenvaihduntaprofessori George A. Bray totesi.

Tutkimuksen mukaan proteiinia tulisi nauttia vähintään 78 grammaa päivässä, jotta voisi välttyä lihaskadolta. Tutkijoiden mukaan ihmisen ruokavalion tulisi koostua vähintään 20 prosenttisesti proteiineista. Proteiinimäärän saa helposti täyteen, jos syö päivittäin esimerkiksi kalaa, kanaa ja juustoja. Vaikka tutkimukseen osallistuikin vain 25 henkilöä, oli se tutkijoiden mukaan suhteellisen mittava ja tarkka lajityypissään.

Lähde: Health.com

(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme