Mainos
Mainos

Tiesitkö tätä sipulista? Ei koskaan saisi valmistaa näin

Tällä viikolla Suomessa vietetään valtakunnallista sipuli-teemaviikkoa. Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry muistuttaa, että sipulin maku on paikallaan lähes ruokaan kuin ruokaan.

”Sipulin käytön monipuolisuudelle on vaikea löytää vertaista. Sipuli on ekologinen aines, eikä sen hintakaan hirvitä. Säännöllinen sipulin syönti on kaiken lisäksi hyväksi terveydelle.”

Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry koosti yhteen sipulin syömisen hyödyt.

Sipulin maku sopii lähes kaikkeen

MTK:n mukaan sipulin sisältämillä aromaattisilla öljyillä on kaksi tärkeää vaikutusta: ne aikaansaavat sipulille tyypillisen maun, mutta niiden sisältämät rikkiyhdisteet voivat myös itkettää raaka-ainetta käsitellessä. Paras keino välttää sipuli-itkut on käyttää tarpeeksi terävää veistä viiltoliikkein.

Hyviä makupareja sipulille: timjami, rosmariini, salvia, minttu ja persilja. Myös inkivääri, sienet, peruna ja juurekset pitävät sipulista, samoin miltei kaikki kasvis-, liha- ja kalaruoat.

Sipulin hyvien makuominaisuuksien salaisuus on umami.

– Umami on perusmaku siinä missä hapan, suolainen, karvas tai makeakin. Umami tehostaa ja tukee ruoan omia makuja ja aromeita. Se liittoutuu hyvin muiden mausteiden ja yrttien kanssa. 

Älä paista sipulia liikaa

Sipuli kannattaa aina kuumentaa maltillisesti. Sitä ei ole tarkoitus kärventää pannulla, vaan kuullottaa kypsäksi lempeästi. Liika paistaminen pilaa sipulin hyvän ominaismaun. 

Sipulin terveyshyödyt: Sipulin merkittävin antioksidantti on kversetiini. Kversetiini ehkäisee virusten ja bakteerien hyökkäyksiä. Osana kasvispainotteista, monipuolista ruokavaliota sipuli alentaa kolesterolitasoa, vahvistaa immuunijärjestelmää ja auttaa ehkäisemään sairauksien kehittymistä.

– Maun tulee jäädä tasapainoiseksi, hieman makeaksi. Salaatteihin sipulit on hyvä aina marinoida öljy-viinietikkaseoksessa, koska kaikki eivät voi syödä raakaa sipulia. Blinien lisäkkeeksi ja mätitarjoiluun kannattaa valita mietoa, makeaa sipulia tai huuhtaista voimakas sipulihakkelus siivilässä, MTK:sta muistutetaan. 

MTK vinkkaa, että keittiössä kannattaa kokeilla rohkeasti erilaisia sipuleita. Tavallisten, keltaisten ruokasipulien lisäksi ostoskoriin kannattaa napata myös punasipulia, valkosipulia, purjoa, ruohosipulia, salotti- ja ryvässipulia, makeaa sipulia, salaatti- ja jättisipuleita silloin, kun on niiden satokausi.

Lähde: MTK ry

***

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme