Mainos
Mainos

Tietyt kommentit suututtavat ruokakaupan myyjät – sorrutko tietämättäsi klassiseen "muovipussitervehdykseen"?

Makuja.fi haastatteli yhdeksän vuotta ruokakaupan myyjänä toiminutta suomalaisnaista, joka kertoi, millaiset asiat ruokakaupan kassalla ärsyttävät myyjää.

Moni kokee olevansa ruokakaupassa erityisen nokkela sutkauttamalla myyjille kommentteja. Tuntemattomana pysyttelevä suomalaismyyjä paljasti Makuja.fi:lle, että tietyt asiakkaiden kommentit ennemminkin ärsyttävät myyjää, sillä niitä kuulee päivittäin.

Myyjän tervehtiminen sanalla "muovipussi"

Kauppojen myyjiä ohjeistetaan ystävälliseen asiakaspalveluun, ja mikä olisikaan olennaisempi osa tätä perusperiaatetta, kuin jokaisen asiakkaan ystävällinen tervehtiminen. Käytännössä asiakkaalta itseltään unohtuu kuitenkin usein tämä peruskäytöstapoihin lukeutuva tervehdys. Myyjä haluaa tietysti tietää, jos ostat ostoksillesi muovipussin, mutta ennen tämän asian ilmoittamista olisi kohteliasta tervehtiä myyjää.

– Mikään ei ole kassalla niin ärsyttävää, kuin se, että ystävälliseen tervehdykseen vastataan sanalla "muovipussi". Asiakaspalvelutilanne saisi huomattavasti mukavamman alun, kun myyjää pidettäisiin siinä määrin ihmisenä, että hänelle suotaisiin tilanteen alkuun jo pienille lapsille opetettava yksinkertainen tervehdys, myyjä toteaa.

"Sittenhän tämä on ilmainen"

Valitettavasti ruokakauppojen järjestelmistä saattaa silloin tällöin puuttua tiettyjä tuotteita, vaikka ne löytyisivätkin kaupan hyllyltä. Jos kassakone ei tunnista valitun tuotteen koodia, joutuu myyjä selvittämään tuotteen oikean hinnan. Myyjät kuulevat tällaisissa tapauksissa jatkuvasti hyvänä pidetyn vitsin koskien sitä, että tuote on ilmainen, mikäli kassakone ei osaa heti määritellä sille hintaa.

– Tämä vitsi on ehkä ollut hauska silloin, kun joku on sen sutkauttanut ensimmäistä kertaa. Vuosien kokemuksesta voin kuitenkin kertoa, että vitsi on keksitty jo kauan aikaa sitten, eikä se enää jaksa naurattaa. Tavallinen myyjä ei valitettavasti voi luopua pienimmästäkään tuotteesta ilmaiseksi ilman jälkiseurauksia, myyjä kertoo.

"Joudunkohan tänään tiskaamaan?"

Ravintolavitsien klassikko on juurtunut tiukasti myös ruokakauppojen asiakkaiden mieleen. Ajatus siitä, että ilman rahaa ruokaillut asiakas sovittaisi laskunsa tiskaamalla ravintolan keittiössä, ei valitettavasti ole käytännössä toteutuskelpoinen enää tänä päivänä, ja myyjät ovat täysin kyllästyneet kuulemaan tästä.

– Ainakin kerran päivässä joku asiakkaista letkauttaa tämän vitsin. Valitettavasti edes asiakaspalvelutehtäviä kutsumusammattinaan pitävät myyjät eivät enää jaksa nauraa näissä tilanteissa, myyjä toteaa.

"Voisitko jo antaa tuon muovipussin?"

Jotta jonot lyhenisivät nopeasti, on tärkeää, että ruokakaupan kassalla asiakas saa ostamansa muovipussin käsiinsä mahdollisimman nopeasti, sillä tämä mahdollistaa pakkaamisen. Myyjille kerrotaan tavallisesti jo työnantajan toimesta, että muovipussi tulisi siirtää mahdollisimman nopeasti asiakkaan käyttöön. Kannattaa pitää mielessä, että liukuhihnan toiseen päähän asetettuun muovipussiin ei yllä edes erityisen pitkäkätinen myyjä, mikäli liukuhihnalla on paljon ostoksia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että muovipussi pystytään antamaan asiakkaalle vasta sen jälkeen, kun suuri osa ostoksista on ohittanut viivakoodinlukijan.

– Mietin joskus, että ajattelevatko asiakkaat, että myyjillä on kaksimetriset kädet, kun asiakkaat luovat turhautuneita katseita sen vuoksi, ettei myyjä edes yritä kurkottaa liukuhihnan toiseen päähän jätettyyn muovipussiin, myyjä miettii.

"En todellakaan halua pakasteitani pieneen pussiin!"

Ruokakauppojen myyjiä ohjeistetaan usein tänä päivänä kysymään asiakkailta, haluavatko he esimerkiksi helposti rikkoontuvat tai pakastealtaista valitut tuotteet erikseen pieniin pusseihin. Moni kauhistelee tätä tapaa, sillä siitä syntyy paljon ylimääräistä muovijätettä. Makuja.fi:n haastattelema myyjä muistuttaa, että kysymys esitetään asiakkaille esimiehen pyynnöstä, eikä kyse ole siitä, että myyjä itse haluaisi pussia tarjota.

– Olen useaan otteeseen joutunut selittämään tuohtuneelle asiakkaalle, että myyjät on ohjeistettu kysymään tuotteiden sijoittamisesta pieniin pusseihin. Itse ruokakaupassa asioidessani en koskaan halua pakasteitani pieneen pussiin, mutta en syytä myyjiä tästä viattomasta kysymyksestä, myyjä kertoo.

Katso videolta vinkit tiivistettynä!

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme