Mainos
Mainos

Tiukat kriteerit esteenä: Miksi lentokoneessa ei saa valita itse ruokaansa?

Ruoan valmistaminen niinkin haastaviin olosuhteisiin kuin lentokoneeseen on hyvin tarkkaa. Mitä kaikkea lentokoneruoan valmistamisessa täytyy todella ottaa huomioon?

Lennoilla syödään päivittäin tuhansia aterioita, jotka pyritään valmistamaan mahdollisimman pitkälle valmiiksi jo ennen kuin lento lähtee. Jotta samankaltaiset annokset pystytään tarjoilemaan sadoille asiakkaille lentokoneessa yhtä aikaa, on ruoanvalmistuksessa otettava huomioon pitkä liuta tärkeitä seikkoja.

Lentokoneessa on annoksille rajalliset tilat

Lentokoneruoan suunnittelu lähtee siitä, että otetaan huomioon tila, joka lentokoneissa on varattu ruoille. Finnairin palvelukonsepteista vastaava johtaja Maarit Keränen huomauttaa, että ruokakärryt, joihin annokset pakataan, rajoittavat hyvin paljon sitä, minkä kokoisia annokset ovat.

– Meillä on tietty määrä ruokakärryjä, ja voimme käyttää niitä tietyn määrän business-luokassa ja tietyn määrän economy-luokassa, Keränen kertoo.

Rajalliset säilytystilat vaikuttavat siihen, että jokaisen yksittäisen lentokoneessa tarjoillun annoksen fyysiset mitat ovat joka suhteessa hyvin tarkoin määritelty. On äärimmäisen tarkkaa, mikä on kunkin annoksen korkeus, leveys ja syvyys.

Ruokien paino vaikuttaa koko lennon painoon

Yksi tärkeimmistä lennoilla tarjoiltujen ruoka-annosten kokoa rajoittavista seikoista on annoksen paino. Tästä syystä lennoilla pyritäänkin käyttämään mahdollisimman kevyitä tarjotin- sekä astiamateriaaleja.

– Ruoan kokonaispaino sekä kaluston paino ovat osa koko lennon painoa. Paino on hyvin kriittinen asia koko operaation kannalta, sillä on tiedettävä, mikä on koko lennon paino, ja mikä on ruoan osuus tuosta painosta, Keränen kertoo.

Annoksille asetetut painorajat vaihtelevat muun muassa sen mukaan, onko annos tarkoitus tarjoilla economy- vai bisnesluokassa. Pidemmillä lennoilla tarjoillaan useampi ateria – joista jokaisen painolla on merkitystä.

– Pitkällä Aasian lennolla takapäässä economy-luokassa on kaksi tarjoilua sekä välisnackejä. Siellä on yhteensä melkein kilo ruokaa kokonaisuudessaan asiakasta kohden. Business-luokassa – kun kaikki elementit hedelmiä myöten otetaan mukaan – ruoat painavat kaikkineen noin 2–3 kiloa, Keränen kertoo.

Painorajoitusten vuoksi lennoilla pyritään olemaan tarkkoja sen suhteen, ettei mukana kulje annoksia, jotka eivät tule syödyksi. Tästä syystä esimerkiksi economy-luokassa ei ole vielä tänä päivänä erityisemmin valinnanvaraa annosten välillä.

– On hölmöä kuljettaa kauheasti ylimääräistä painoa ruoan muodossa. Lentokoneen kustannuksista lentopetroli on kuitenkin se kaikkein suurin, Keränen huomauttaa.

Lentokoneessa tarjoileminen asettaa ruoalle lukuisia erityisvaatimuksia myös raaka-aineiden suhteen. Kun tuotteet kypsennetään, jäähdytetään ja lämmitetään uudestaan, on valmistettavien ruokien oltava erityisen kestävää sorttia. Myös se otetaan lentokoneruokien suunnittelussa huomioon, että raaka-aineiden värit voivat kärsiä merkittävästi uudelleenlämmittämisestä.

– Kaikkien komponenttien on myös kypsyttävä samassa ajassa, jotta lopputulos ei ole se, että annoksessa on iso kimpale jotain kylmää, ja kaikki muu on palanut pohjaan, LSG Sky Chefsin tuotekehitysjohtaja Juha Stenholm kertoo.

Niin ikään annosten kuljetus asettaa vaatimuksia ruoalle, sillä lentokoneen kärryissä kuljetetut annokset altistuvat liikkeille kuljetuksen aikana. Tästä syystä esimerkiksi lentokoneissa tarjoillut kastikkeet eivät voi olla kovin juoksevaa laatua.

Lennoille ruokaa valmistavassa suurtalouskeittiössä myös hygieniavaatimukset ovat omaa luokkaansa.

– Me otamme jokaikisestä komponentista, kastikkeesta ja tilkkeestä lämpötilat. Kypsennyslämpötilat on määritelty tietyille riskituotteille tarkkaan, Stenholm toteaa.

Katso videolta, kuinka lämpimät ruoat valmistetaan lentokoneeseen!

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme