Mainos
Mainos

Totuus kahvista: Uskotko näihin myytteihin?

Kahviin liitetään monenmoisia myyttejä, mutta pitävätkö ne paikkansa? Lue, mitkä myytit voit unohtaa käytännössä samantien ja minkä paikkansapitävyyttä voit vielä testailla.

Häviääkö neste elimistöstä kahvin juomisen myötä? Entä onko aamusumpista apua painonpudotuksessa? Lue vastaukset mielenkiintoisiin kahvikysymyksiin!

1. Johtaako kahvin juominen nestehukkaan?

Reader's Digestin haastattelemat asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että tämä on suurin kahviin liittyvä myytti. Brittitutkijat tarkastelivat 50 miehen elimistön nestetasoja ja ne pysyivät samoina, joivatpa miehet sitten vettä tai kahvia.

– Kehotamme ihmisiä juomaan kahdeksan 2,5 desilitran lasillista nestettä päivässä ja ajattelimme aina, ettei siihen kuulu kahvi, kertoo Halle Saperstein michiganilaisesta Henry Ford Westin sairaalasta.

– Nyt tutkimukset osoittavat päinvastaista. Kahvin voikin laskea osaksi päivittäistä nestemäärää.

Mihin myytti sitten pohjautuu? Kofeiini on luonnollinen diureetti eli nesteenpoistaja, mutta Sapersteinin mukaan poistuvan virtsan määrä ei ole niin merkittävä kuin on aiemmin uskottu. Koska kahvi voi tehdä olon kuitenkin hermostuneeksi, vesi on paras juoma nesteytykseen.

2. Auttaako kahvi painonpudotuksessa?

Kofeiini on stimulantti, jota usein käytetään painonpudotuspillereissä. Kupillinen kahvia saattaakin näkyä hetkellisenä nousuna aineenvaihdunnassa. Sapersteinin mukaan ei kuitenkaan ole todisteita siitä, että kahvi auttaisi pudottamaan painoa. Lisäksi ihmiset tuppaavat lisäämään juomaansa kilokaloreita makeuttamalla kahviaan kermalla ja sokerilla. Saperstein suositteleekin käyttämään rasvatonta maitoa tai mieluiten juomaan kahvinsa mustana. Myös sokerin määrää kannattaa rajoittaa tai valita kaloriton makeuttaja.

3. Parantaako kahvi krapulan?

Jos olosi on heikkovointinen bileillan jälkeen, kahvi saattaa auttaa.

– Jos et saanut nukuttua täysilaatuista unta – mikä saattaa edesauttaa krapulaa –, kahvi voi auttaa stimuloiden keskushermostoa ja parantaen keskittymistä, Lindsay Malone Cleveland Clinicilta puolustaa.

Kahvi ei kuitenkaan pysty ihmeisiin: se ei hävitä alkoholia elimistöstä, joten jätä väliin illan viimeinen kahvikuppi. Se ei auta.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme