Mainos
Mainos

Totuus smoothieista: Pilaatko laihdutuskuurin huomaamattasi?

Ethän pilaa laihdutuskuuriasi tietämättäsi smoothieilla?

Smoothiet ovat tänä päivänä hyvin trendikästä herkkua ja moni mieltää ne tärkeäksi osaksi terveellisiä elämäntapoja ja laihdutuskuureja. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana, mistä smoothiensa valmistaa, sillä kaikista raaka-aineista valmistetut smoothiet eivät ulkomuodostaan tai terveellisyydestään huolimatta tue painonpudotusta.

Liian vähän kuitua

Moni kaipaisi laihdutuksen tueksi ihmepilleriä, jonka ansiosta kilot karisisivat kuin huomaamatta. Tällaista ei kuitenkaan ole olemassa, mutta kuitua voitaisiin pitää hyödyllisten ominaisuuksiensa valossa laihduttajan ihme-ravintoaineena. Kuitu auttaa pitämään nälän loitolla ja siksi myös smoothieen olisi hyvä lisätä tarpeeksi kuitua. Monet vihannekset ja hedelmät sisältävät runsaasti kuituja, mutta esimerkiksi puolikkaassa banaanissa kuitua on vain 1,4 grammaa. Nyrkkisääntönä olisi hyvä pitää sitä, että yhteen smoothieen tulisi raaka-aineiden muodossa lisättyä 10 grammaa kuitua esimerkiksi marjojen tai avokadon muodossa.

Liian vähän proteiinia

Kuidut ja vitamiinit ovat olennainen osa smoothieita, mutta olisi tärkeää pitää huoli myös siitä, että smoothie sisältää paljon proteiinia. Etenkin lihaskuntoharjoitteluun panostavan laihduttajan olisi tärkeää lisätä esimerkiksi maitoa tai soijamaitoa smoothieen, jotta juomassa olisi tarpeeksi proteiinia päivän suorituksia silmällä pitäen.

Liikaa kaloreita

Smoothie mielletään helposti terveellisemmäksi välipalaksi kuin vaikkapa donitsi, mutta on hyvä muistaa, kuinka paljon kaloreita yksittäiseen juomaan kaiken kaikkiaan sekoitetaan joukkoon. Hieman yllättäen hedelmistä ja marjoista valmistettu kermainen smoothie voi sisältää jopa 500 kaloria. Tästä syystä on tärkeää kiinnittää huomiota valittujen smoothieainesten kaloripitoisuuteen. Yksi niksi kalorien välttämiseksi on tehdä hieman juoksevampaa smoothieta lisäämällä sen joukkoon esimerkiksi maitoa tai soijamaitoa.

Liikaa sokeria

Yksi ruokalusikallinen hunajaa tai vaahterasiirappia voi merkitä jopa 60 lisäkaloria smoothieen – ja tämä ei usein ole tarkoituksenmukaista ainakaan, jos mielii pudottaa kiloja. Suu tottuu nopeasti sokeriin – mutta myös sokerittomampaan ruokaan. Tätä tietoa kannattaa käyttää smoothieiden valmistamisessa hyödyksi, sillä vähiten totuttelemalla sokerimäärää voi vähentää lopulta merkittävästi.

Liikaa smoothieta

Smoothieen saattaa lipsahtaa kuin huomaamatta aika hurja määrä aineksia – ja tällöin smoothiesta saattaa valmistua oikea kaloripommi. Smoothien kokoon on syytä kiinnittää huomiota, sillä nestemäisessä muodossa nautittua välipalaa on helppo siemailla yli todellisen tarpeen. Mittaamalla kaikki ainekset tarkkaan, voi varmistua siitä, ettei terveelliseksi mielletty välipala osoittaudu laihdutuskuurin pilaajaksi.

Katsomo-video ei ole saatavilla

Lähde: Popsugar

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme