Mainos
Mainos

Totuus viljoista: Kannattaako gluteenittomaan ruokaan todella vaihtaa?

Gluteenittomuudesta on tullut trendi, jota seuraavat myös ihmiset, jotka eivät sairasta keliakiaa.

Women's Health kysyi ravitsemusterapeuteilta, onko gluteeniton ruoka gluteenia sisältävää ruokaa terveellisempää?

Keliaakikoille gluteeniton ruokavalio on ehdoton, mutta mikäli et sairasta keliakiaa tai sinulla ei ole muuta syytä noudattaa gluteenitonta ruokavaliota, ei gluteenittomaan trendiin tarvitse hypätä suin päin mukaan.

– Yksi suurimmista ongelmista, mihin olen viime vuosina törmännyt, on se, että ihmiset vaihtavat pastansa ja keksinsä gluteenittomiin versioihin luullen sen olevan hyväksi, sanoo ravitsemustieteilijä Isabel Smith New Yorkista.

Smithin mukaan ihmisten pitäisi kiinnittää enemmän huomiota valitsemiinsa tuotteisiin. Hän varoittaa joidenkin gluteenittomien tuotteiden sisältävän turhaa roskaa gluteiinia sisältäviin verrattuna. Siksi tuoteselosteiden lukeminen on tärkeää.

– Gluteenittomat tuotteet ovat usein paljon kalliimpia ja sisältävät enemmän energiaa, sokeria ja rasvaa, väittää myös San Diegossa työskentelevä ravitsemustieteilijä Elizabeth Shaw.  

Terveellisiäkin gluteenittomia vaihtoehtoja kuitenkin löytyy ja runsaasti. Esimerkiksi kvinoa, amarantti, täysjyväriisi, ohra ja bulgur ja ohra ovat terveellisiä, lukuisia kivennäisaineita ja mineraaleja sisältäviä vaihtoehtoja lautaselle.

Automaattisesti kuitenkaan gluteeniton versio jostain ruoasta ei ole sen terveellisempi kuin gluteiinia sisältävä. 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme