Mainos
Mainos

Treenaaja! Älä koskaan syö näitä ruokia harjoittelun jälkeen – voivat pilata tavoitteesi

Asiantuntijat paljastavat, mitä ruokia ja juomia ei kannata nauttia liikuntahetken aikana ja sen jälkeen.

Näin teet trendikkään munakahvin kotona, katso video!

Aivan kuten moneen muuhunkin ruokaan liittyvään asiaan, myös liikunnan jälkeisiin aterioihin liittyy paljon uskomuksia ja myyttejä. Toiset vannovat smoothieiden ja urheilujuomien nimeen, toiset puolestaan luottavat kotiruoan voimaan.

Mutta mitä ruokia todella kannattaisi nauttia, jos haluat saada treeneistäsi täyden hyödyn irti?

Älä sorru ahmimaan epäterveellistä ruokaa

Personal trainer Tobye Huntington-Whiteleyn mukaan ihmisten tulisi muistaa, että rankkakaan treenaaminen ei tarkoita sitä, että voisit sen jälkeen nauttia hyvällä omalla tunnolla suuria annoksia rasvaista ruokia. 

Raskaan aterian syöminen treenien päätteeksi ei tee hyvää ruoansulatusjärjestelmälle puhumattakaan siitä, millaiseksi olosi saattaa raskaan aterian päätteeksi muuttua. 

Jos tavoitteenasi on laihtua, on hyvä muistaa, että juoksulenkillä kulutetut kalorit tulee syömällä helposti takaisin. 

Vesi on urheilujuomia parempi vaihtoehto 

Ravitsemustieteilija Rhiannon Lambertin mukaan yksi yleisimmistä väärinkäsityksistä liittyy urheilujuomien käyttöön. Lambertin mukaan urheilujuomat saattavat sisältää yhtä paljon sokeria ja lisäaineita kuin monet virvoitusjuomat, eivätkä näin ollen ole parhaita vaihtoehtoja tuloksia hakeville treenaajille.

Urheilujuomien sijaan asiantuntija suosittelee nauttimaan treenin aikana runsaasti vettä.

Jos kaipaat lisäbuustia, Lambert suosittelee nauttimaan ennen treenejä kahvia tai vihreää teetä, sillä nämä antioksidanttipitoiset juomat auttavat kiihdyttämään aineenvaihduntaa.  

Proteiinia ja hiilihydraatteja sopivassa suhteessa

Lambertin mukaan palauttava ateria tulisi nauttia tunnin sisällä treenien päättymisestä. 

Vaikka proteiinin saanti on tärkeää, Lanmbert korostaa myös hiilihydraattien merkitystä. Näitä ainesosia tulisikin saada sopivassa suhteessa.

– Tämä yhdistelmä auttaa sinua rakentamaan lihasproteiineja ja glykogeenivarastoja sekä stimuloimaan lihaskasvua, Lambert kertoo.

Ruoka-aineet, kuten quinoa, kananmunat, kaurapuuro ja raejuusto ovat asiantuntijan mukaan kaikki hyviä vaihtoehtoja treenin jälkeiselle aterialle. 

Lähde: Independent

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme