Mainos
Mainos

Tuliko vedettyä sokeriöverit? Toimi näin

Joulun sokeriähkyä voi välttää tarkkailemalla, mitä suuhunsa laittaa, mutta myös sallimalla itselleen herkkujen syömisen.

Suklaata, makeita leivonnaisia ja jälkiruokia kaikkialla. Joulun aikaan sokeriähkyn välttäminen tuntuu helposti vain kaukaiselta unelmalta.

Mahan väänteitä, huimausta ja omantunnon soimausta voi helpottaa onneksi sokeristen ruokien välttelyn lisäksi niiden syömisen jälkeen. Nappaa konvehtikourallisen sijaan käyttöön seuraavat keinot.

Syö proteiinia ja kuituja

Sokeri nostaa verensokeria nopeasti, mikä saattaa saada olon kalorien ahmimisesta huolimatta nopeasti nälkäiseksi ja himoitsemaan lisää sokeria. Toimivin lääke sokeriähkyyn onkin makean kierteen katkaiseminen.

Hitaasti elimistössä sulavat proteiinit ja kuidut auttavat tasapainottamaan verensokeria sekä välttelemään karkkikulhon houkutuksia. Hyviä vaihtoehtoja välipalaksi ovat esimerkiksi omena, maapähkinävoi, kananmuna tai pähkinät.

Laita vipinää kinttuihin

Tuntien mittaiselle lenkille ei ole tarvetta, sillä jo rappusten nouseminen tai korttelin ympäri käveleminen aktivoivat lihaksia käyttämään sokerista saatua energiaa sen varastoimisen sijaan.

Diabetes Care -julkaisussa esitellyssä tutkimuksessa tarkkailtiin yli 60-vuotiaita, jotka tekivät eri mittaisia kävelylenkkejä eri vaiheessa päivää. Tutkijat havaitsivat, että aterian jälkeen 15 minuuttia kävelleillä oli huomattavasti matalampi verensokeri kuin niillä, jotka kävelivät 45 minuuttia aamulla tai ennen illallista.

Juo teesi sitruunalla

Sekä vihreä tee että sitruuna ovat molemmat diureetteja, eli ne poistavat elimistöstä nestettä. Vessassa ravatessaan sokeri ei kehosta tuhoudu, mutta ainakin munuaiset puhdistuvat ja turvonnut olo helpottuu.

Teen lisäksi vettä on hyvä juoda sellaisenaan, sillä kunnollinen nesteytys auttaa pitämään myös nälän loitolla.

Suunnittele seuraavan päivän aamupala

Edellisen päivän sokeriähkyä voi taltuttaa aamupalasta alkaen. Runsaasti proteiinia, hillitysti pehmeitä rasvoja ja vähän hiilihydraatteja sisältävä aamiainen laittaa elimistön polttamaan eiliseltä jääneitä kaloreita. Hyvä vaihtoehto on esimerkiksi munakkaasta, täysjyväleivästä sekä vihanneksista koottu lautanen. Muista myös vältellä sokerin lusikoimista aamukahviisi tai teehesi.

Rentoudu

The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism -julkaisussa esitellyn tutkimuksen mukaan jopa 80 prosenttia ihmisistä syö enemmän makeaa stressaantuneina.

National Center for Biotechnology Informationissa esitelty tutkimus taasen totesi, että vähemmän syyllisyyttä herkuttelusta tuntevat onnistuvat paremmin painonsa hallinnassa.

Hyväksy siis syödyt sokerit sekä kalorit ja suo itsellesi vaikkapa vartin joogahetki.

***


Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme