Mainos
Mainos

Turvottaako? Tästä se luultavasti johtuu

Turvotus on ikävä vaiva, josta melkein kaikki toisinaan kärsivät. 

Haluatko vähentää turvotusta? Ota seuraavat vinkit talteen ja kokeile, johtuuko oma turvotuksesi jostain näistä yleisistä syistä.

Vehnä

Vaikket olisikaan keliaakikko, saatat silti kärsiä vehnän aiheuttamasta turvotuksesta.

Kokeile jättää leivät, pastat ja muut vehnää sisältävät tuotteet hetkeksi pois ruokavaliostasi ja katso, huomaatko eron.

Suola

Suolainen hampurilaisateria saa taatusti niin sormet kuin vatsankin turpoamaan. Vähennä prosessoitujen ruokien käyttöä ja lisää suolaa ruokaan vain hyvin vähän.

Suomalaiset saavat suolaa yli suositusten, joten suolan käyttöön olisi syytä kiinnittää huomiota.

Sokerialkoholit

Sokerin välttäminen on hyvä asia, mutta sokerin korvaaminen sokerialkoholeilla ei välttämättä kannata. Sokerialkoholeilla, kuten ksylitolilla tai sorbitolilla makeutetut tuotteet saattavat saada vatsan turpoamaan ja aiheuttaa ilmavaivoja.

Jos valitset sokerittomia tuotteita, katso ainesosaluettelosta, millä tuotteilla sokeri on korvattu.

Ilma

Niin hassulta kuin se kuulostaakin, nielemme ilmaa joka päivä. Ilman nielemistä kiihdyttävät esimerkiksi purukumin pureskelu, virvoitusjuomien juominen ja tupakan polttaminen. Liika ilma vatsassa näkyy turvotuksena.

Kokeile juoda pillin avulla, se saattaa vähentää vatsaan joutuvan ilman määrää.

Stressi

Stressaantuneena ihminen valitsee lautaselleen helpommin epäterveellistä ruokaa. Vatsaongelmat ovat myös yleinen stressin oire. 

Syvät hengitykset saattavat auttaa poistamaan ilmaa vatsasta, kokeile siis rentoutumisharjoituksia.

Maitotuotteet

Maito on hyväksi useimmille, mutta laktoosi-intolerantikoille laktoosia sisältävät tuotteet eivät sovi. Jos epäilet maidon aiheuttavan sinulle turvotusta, jätä maitotuotteet hetkeksi pois ruokavaliostasi tai vaihda ne laktoosittomiin.

Nestevajaus

Nestevajeesta kärsivä keho varastoi veden solujen väliin ja aiheuttaa turvotusta.

Huolehdi siis riittävästä vedenjuonnista. Nesteytyksen tarve vaihtelee liikuntatottumusten ja sään mukaan.

Kuitu

Riittävä kuidunsaanti on tärkeää vatsan toiminnalle, mutta liika kuitu voi saada vatsan myös turpoamaan.

Mikäli nyt syöt kuitua reilusti suosituksia vähemmän, lisää sen käyttöä asteittain, kunnes pääset suosituksiin. Asteittainen kuidun lisääminen ruokavalioon ehkäisee turvotuksen riskiä. Muista myös juoda nestettä syömisen yhteydessä.  

Lähde: fitbie

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme