Mainos
Mainos

Tutkijat selvittivät: Vaikuttaako napostelu painoon?

Voivatko miniateriat ja välipalat pitkin päivää nautittuina olla avain terveellisen painon ylläpitämiseen? Tästä ovat asiantuntijat väitelleet pitkään.

Journal of the American College of Nutrition -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan säännöllisellä syömisellä todella on jonkinlainen yhteys matalampaan painoindeksiin.

Tutkijajoukko otti tutkittavakseen 2 700 henkilöä, jotka saivat vastata ateriointi- ja välipalarutiineihin liittyviin kysymyksiin. Esimerkiksi kuinka usein he söivät päivittäin, paljonko ruokaa he nauttivat ja minkä vuoksi he söivät: nälän vai tottumuksen vuoksi?

Osallistujat söivät keskimäärin 5,64 ateriaa tai välipalaa päivässä ja mitä useamman aterian henkilö raportoi päivässä syövänsä, sitä matalampi hänen painoindeksinsä oli.

Muutkin asiat vaikuttavat

Tämä ei kuitenkaan anna lupaa hotkia ruokaa milloin ja missä vain. Tutkijat huomasivat, että mitä matalampi henkilön painoindeksi oli, sitä todennäköisemmin hän kuitenkin myös söi ja joi terveellisesti aamiaisella ja päivällisellä. Lisäksi matalamman painoindeksin ihmiset söivät epätodennäköisemmin television ääressä. Aiemmat tutkimukset ovatkin yhdistäneet television ja tietokoneen edessä napostelun epäterveellisempiin ruokatottumuksiin.

Vaikka tutkimustulokset eivät suoraan allekirjoita sitä, että mitä enemmän syömiskertoja, sitä pienempi paino, ne kuitenkin viittaavat siihen, että jos sinulle on luonnollisempaa syödä useampia, pieniä aterioita päivässä, ei tunnu olevan syytä, mikset jatkaisi totutulla tavalla.

Kuitenkin vaikuttaa ehdottomasti myös siltä, että monet muutkin asiat vaikuttavat painoindeksiin, kuten juuri television katselu syödessä.

LUE MYÖS:

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme