Mainos
Mainos

Tutkijat: Tämä pieni seikka voi vaikuttaa ylipainoon

Australialaistutkimuksen mukaan rajoittuneella makuaistilla saattaa olla yhteys ylipainoon.

Tutkimuksen mukaan yksilöiden väliset erot makuaistin tarkkuudessa saattavat selittää joidenkin ihmisten taipumusta ylipainoon. Deakinin yliopistossa tehty tutkimus havaitsi ylipainoisten henkilöiden maistavan heikommin umamin eli lihaisan maun. Heikomman makuaistin omaavat henkilöt tarvitsivat ruokaa muita enemmän saadakseen riittävän makuärsykkeen.

Kokeile näitä keinoja makuaistisi tarkentamiseksi:

Keskity syömiseen

Keskity syödessäsi pelkästään syömiseen. Jos katsot syödessäsi televisiota, loikoilet sohvalla, luet kirjaa tai käytät tietokonetta, syöt helposti samalla huomaamattasi enemmän kuin söisit ruokapöydän ääressä. Erota siis kaikki muu toiminta syömisestä ja syö aina pöydän ääressä.

Käytä kaikkia aistejasi

Hyvä ruoka tuottaa nautintoa kaikille aisteille. Muista siis syödessäsi haistella, maistella ja katsella annostasi. Näin opit arvostamaan laadukasta ruokaa ja syömään ruokasi hitaammin.

Syö vain ollessasi nälkäinen

Älä syö iloon, suruun, väsymykseen, yksinäisyyteen tai ajankuluksi. Syö vain ollessasi oikeasti nälkäinen, ja pisä huolta että saat vatsasi kunnolla täyteen. Näin vältyt ylimääräiseltä mussutukselta ruoka-aikojen välillä.

Opettele pitämään kasviksista

Vaikka et pitäisi kasviksista, yritä silti totutella syömään niitä. Mielipiteesi kasviksista ei muutu hetkessä, mutta lisäämällä niitä pikku hiljaa lautasellesi alat tottua niihin osana päivittäistä ruokavaliotasi, ja saatat alkaa jopa tykätä niistä.

Kokeile taukoa roskaruosta

Jos syöt paljon roskaruokaa ja haluat vähentää sen syömistä, kokeile pitää muutaman viikon roskaruokatauko. Kun totut vähärasvaiseen ruokavalioon, saattaa olla että sen jälkeen sinun on vaikeampi syödä rasvaista ruokaa kuin ennen.

(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme