Mainos
Mainos

Tutkimus: Tyypillinen suomalainen urheiluravinteiden käyttäjä saattaa yllättää

Useat suomalaiset ovat ottaneet urheiluravinteet osaksi omaa ruokavaliotaan ja elämäntapaansa.

Lidlin TNS Gallupilla teettämän tutkimuksen mukaan joka kolmas suomalainen käyttää lisä- tai urheiluravinteita. Puolet käyttäjistä nauttii tuotteita vähintään 3–5 kertaa viikossa.

Lisäravinne tai urheiluravinne on valmiste, jossa vaikuttavaa ainetta on tiivistetyssä muodossa. Ne ovat usein valmiita juomia, juomajauheita, patukoita tai pillereitä, joista saa esimerkiksi vitamiineja, kivennäisaineita, kuitua, rasvahappoja, hiilihydraatteja tai proteiineja.

Tyypillinen ravinteiden käyttäjä on nuori nainen

Naiset käyttävät lisä–ja urheiluravinteita selvästi miehiä enemmän. Tyypillinen tuotteiden käyttäjä on alle 35-vuotias nainen. Nuorista naisista yli puolet kertoo käyttävänsä tuotteita. Myös urheilun harrastaminen lisää selvästi ravinteiden käyttöä. Urheilua harrastavat käyttävät tuotteita muita enemmän ja monipuolisemmin.

Ikä vaikuttaa lisä- ja urheiluravinteiden käyttötottumuksiin. Nuoret, 15–35-vuotiaat, käyttävät tuotteita enemmän, ja heidän keskuudessaan suosituimpia ovat valmiit juomat, patukat ja juomajauheet. Tuotteita käytetään muutaman kerran viikossa. Vanhemmat ikäluokat suosivat lisäravinnepillereitä, joita he käyttävät päivittäin.

Käyttäjät kaipaavat lisätietoa

Lisä–ja urheiluravinteiden käyttäjät osatavat tuotteensa pääasiassa päivittäistavarakaupasta. Ostopäätös valikoituu hinnan perusteella. Seuraavaksi tärkeimmät valintakriteerit ovat ravintosisältö ja maku.

Vaikka suomalaiset käyttävät runsaasti lisäravinteita, jopa kolmannes käyttäjistä kaipaisi lisätietoa siitä, mitä tuotteita tulisi käyttää missäkin yhteydessä..

Lidlin TNS Gallupilla teettämässä tutkimuksessa selvitettiin lisä- ja urheiluravinteiden käyttöä suomalaisten keskuudessa. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselynä lokakuussa 2014. Tutkimukseen vastanneista 1642 suomalaisesta kolmannes ilmoitti käyttävänsä lisä- ja urheiluravinteita.

Lähde: Lidl 

LUE MYÖS: 

MTV LIFESTYLE

 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme