Mainos
Mainos

Unohda dieetit! Näin nopeutat aineenvaihduntaa ja laihdut pysyvästi

Pudota joulukilot ilman itkua, pakkoa ja täyskieltoja. Nappaa vinkit!

Kevät keikkuen tulevi vaan millä tolalla on rasvaprosentti? Tätä pohtiessa moni turvautuu dieetteihin ja tiukkoihin rajoituksiin ja sääntöihin, mutta pysyviä tuloksia niillä harvemmin saavutetaan.

– Painon kanssa jojoilu ei välttämättä ole terveydelle vaarallista, mutta henkisellä puolella se on rankkaa ja lannistavaa. Ei voi olla hyvä olla, jos ensin laihduttaa ja sitten kilot palaavat heti takaisin, sanoo ravintoasiantuntija Sami Sundvik CocoVilta.

Pätkäpaastojen ja ruokavaliorajoitusten seurauksena keho saattaa takertua tarjottuihin kaloreihin yhä tiukemmin. Pysyvä painonpudotus onnistuu nimenomaan pienten valintojen ja joustavuuden yhdistelmällä.

Hiilihydraatit pois ja aineenvaihdunta käyntiin

Ylimääräisestä eli lihottavasta energiasta pääsee helposti eroon jättämällä ruokavaliosta liiat hiilihydraatit pois. Jätä siis osa viljatuotteista väliin äläkä sorru sokeriherkkuihin jokaisen kahvikupillisen kaverina. Karppaamaan ei kuitenkaan tarvitse ryhtyä, sillä kyse on vain liika-annosten karsimisesta.

– Tämän jälkeen avitetaan aineenvaihduntaa. Vihreä tee ja voimakkaat mausteet, kuten chili, cayenne, inkivääri ja kurkuma, kaikki potkivat kroppaan vauhtia ja polttavat rasvaa. Niillä kaikilla on myös terveydelle positiivinen vaikutus, sillä ne pursuavat antioksidantteja, Sundvik neuvoo.

Kofeiinilla on myös rasvaa polttava vaikutus, mutta liikaa käytettynä se aiheuttaa ongelmia.

Myös liikunta laittaa aineenvaihdunnan käyntiin. Pakkoaikataulut ja veren maku suussa painaminen sotivat kuitenkin tässäkin kohtaa tavoitetta vastaan.

– Kannattaa urheilla juuri silloin, kun se tuntuu itsestä hyvältä eikä lisää stressiä.

Rasvaakin tarvitaan

Rasvaa ei kannata eikä tarvitse välttää, mutta sen laatuun täytyy kiinnittää huomiota. Sami Sundvik suosittelee esimerkiksi kookosöljyä.

– Rasvaa pitäisi kulua tavoitepainosta laskettuna 1 gramma per kilo päivässä. Kookosöljy ja kylmäpuristettu oliiviöljy ovat parhaita vaihtoehtoja ruuanlaittoon, Sundvik kertoo.

Kookosöljy myös aktivoi kilpirauhasta ja vilkastuttaa siten aineenvaihduntaa. Lisäksi kannattaa napostella pähkinöitä ja manteleita, jotka ovat pullollaan hyviä rasvahappoja.

Riittävä vedenjuonti on painoa pudotettaessa ensiarvoisen tärkeää, sillä kehosta poistuvan huonon rasvan mukana irtoaa myös raskasmetalleja, jotka täytyy huuhdella pois.

Lähde: Deski/Cocovi

(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme