Mainos
Mainos

Unohda jäätelö ja kylmät juomat! Näin helteellä kannattaisi oikeasti syödä

Toisin kuin moni luulee, helteellä ei kannattaisi nauttia kylmiä limuja ja viilentäviä jäätelöitä. Näiden herkkujen sijaan lautaselle kannattaa lapata tulista ruokaa ja vesipitoisia kasviksia. 

Katso videolta resepti herkullisten juuresranskalaisten valmistukseen. 

Helteellä moni hakee helpotusta tukalaan oloon tuulettimesta tai pulahduksesta viileään veteen. Näiden hyväksi havaittujen konstien lisäksi myös erilaisista ruoista ja juomista on mahdollista hakea viilennystä kuumaan kesäpäivään. 

Alle on listattu joukko ruokavalioon liittyviä vinkkejä, joilla voit helpottaa tukalan kuumaa oloasi. 

Jäätelö ei sittenään paras vaihtoehto 

Jäätelöt ja mehujäät ovat suosittuja herkkuja helteillä, mutta itse asiassa niiden syömisestä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vaikka kylmät ruoat ja juomat viilentävät, niiden vaikutus jää usein hyvin lyhytaikaiseksi. Loppupeleissä olosi voi olla jopa kuumempi kuin ennen näiden näennäisesti viilentävien tuotteiden nauttimista. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että elimistösi pyrkii tasaamaan yhtäkkiä viilentynyttä kehoasi lisäämällä lämmöntuotantoa.

Syö tulisia ruokia

Tulinen curry saattaa olla viimeinen ruoka, jota mielesi tekee auringon paahtaessa niskaan. Tulisen ruoan syöminen saattaa kuitenkin tuoda oloosi helpotusta, sillä tulinen ruoka saa sinut hikoilemaan, mikä puolestaan viilentää kehoa.

Ei ole siis täysin sattumaa, että maapallon kuumimmilla alueilla käytetään paljon chiliä ja syödään tulisia ruokia.

Lämpimät juomat kylmiä parempia

Aivan kuten tulisten ruokien, myös lämpimien juomien nauttiminen voi toimia apuna kehon viilentämisessä.

Pieni aterioita isojen sijaan

Isojen aterioiden nauttiminen vaatii ruoansulatukselta paljon energiaa, mikä johtaa puolestaan siihen, että elimistö alkaa tuotta lämpöä. Tämä on taatusti asia, jota et kesähelteellä missään nimessä halua!

Jos haluat pitää kehosi viileänä, nauti ison aterian sijaan pienempiä annoksia pitkin päivää.

Vältä sokerisia virvoitusjuomia

Aterioiden koon lisäksi kannattaa kiinnittää myös huomioita siihen mistä oikein pistät suuhusi, sillä rasva, proteiini, sokeri ja kuitu vaativat ruoansulatukselta keskivertoa enemmän työtä. Kesähelteellä kannattaa siis välttää esimerkiksi sokerisia juomia, maitotuotteita ja liharuokia.

Juo limujen sijaan mieluummin vettä, syö kermajäätelön sijaan sorbetteja ja suosi ruoanlaitossa kasviksia.

Hedelmät ja kasvikset ovat erinomaista kesäruokaa myös siksi, että ne sisältävät runsaasti vettä ja näin ollen pitävät huolta nestetasapainostasi. Esimerkiksi mansikat, vesimeloni ja kurkku ovat erinomaista kesäsyötävää.

Juo vettä – paljon

Kuudesta kahdeksaan lasillista vettä on määrä, joka kehotetaan normaalisti nauttimaan. Kuumalla ilmalla tämä ei riitä, vaan vettä kannattaisi sen sijaan nauttia kahden lasillisen verran tunnissa.

Virtsan väri on helppo keino tarkistaa, juotko tarpeeksi vettä. Jos virtsasi on tummaa, sinun tulisi juoda enemmän.

Lähteet: BBC, TheTimes, Telegrahp 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme