Mainos
Mainos

Usko tai älä: Näin suklaan syönti vaikuttaa vatsarasvaan

Suklaata paljon syövillä nuorilla on vähemmän vatsarasvaa, väittävät eurooppalaistutkijat. Suklaan syönnillä on myös muita terveyshyötyjä.

Nyt voit hyvällä omalla tunnolla avata ystävänpäivän suklaarasian, sillä suklaaherkuista voi olla tutkitusti hyötyä. Granadan yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan nimittäin runsaasti suklaata syövillä nuorilla on vähemmän rasvaa vyötärön alueella. Tutkimustulokset perustuvat yhdeksästä Euroopan maasta kerättyihin, 1458 nuoren terveystietoihin.

Mikä yllättävintä, suklaan positiivinen vaikutus näyttäisi ilmenevän muista tekijöistä riippumatta. Ei siis ole väliä liikutko paljon, syötkö runsaasti vihanneksia tai hedelmiä tai vältätkö ruokavaliossasi tyydyttyneitä rasvahappoja. Suklaan syönnillä havaittiin olevan suora yhteys vyötärörasvan määrään.

– Tulokset olivat yhdenmukaisia, kun verrattiin esimerkiksi vyötärönympärystä, painoindeksiä tai tehtiin bioimpedanssimittaus. Tämä vahvistaa entisestään tutkimustuloksia. Vaikka suklaa sisältääkin sokeria ja rasvaa, on siinä myös paljon hyödyllisiä flavonoideja, joilla on antioksidanttisia vaikutuksia terveyteen, tutkija Magdalena Cuenca-Garcia raportoi.

Tutkimuksessa ei otettu kantaa siihen, millainen suklaa on terveydelle hyväksi. Tumman suklaan tiedetään kuitenkin sisältävät enemmän hyödyllisiä flavonoideja kuin vähemmän kaakaota sisältävän maitosuklaan.

5 muuta hyvää syytä syödä suklaata

1. Suklaa on lemmenlääke

Suussasulava raakasuklaa kätkee sisäänsä luonnon omia lemmenrohtoja. Jo sen perusainesosana käytettävä kaakaopapu on itsessään voimakas lemmenrohto.

2. Suklaa vähentää riskiä aivoverenkiertohäiriöön ja aivohalvaukseen

Yli 33 000:ta naista seurannut ruotsalainen tutkimus puoltaa suklaalla herkuttelua. Suklaan säännöllinen syöminen näyttää alentavan riskiä aivoverenkiertohäiriöön.

3. Suklaa tekee sydämelle hyvää

Sen lisäksi, että suklaa toimii sydämelle lemmenrohtona, tekee se myös fyysisesti sydämelle hyvää.

Aberdeenin yliopiston tekemä tutkimus osoittaa, että paljon kaakaomassaa sisältävän suklaan flavonolit auttavat ehkäisemään verihiutaleiden kokkaroitumista suonissa ja tästä aiheutuvia sydäntauteja.

4. Suklaa lievittää stressiä

Suklaalla on todettu olevan positiivisia vaikutuksia myös stressiin. American Chemical Societyn tutkimuksen mukaan päivittäin nautittuna 40 grammaa tummaa suklaata vähentää stressihormoneiden määrää ahdistuksesta kärsivillä.

5. Suklaa parantaa aivotoimintaa!

Suklaa on yksi parhaista magnesiumin lähteistä, kertoo terveysruokalehti Journal of Medicinal Food. Magnesium taas on tärkeä mineraali aivojen terveydelle. New Yorkin Cornell-yliopistossa tehdyissä tutkimuksissa selvisi, että suklaa sisältää epikatekiini-nimistä antioksidanttia. Kyseinen aine saattaa suojata muun muassa Alzheimerin tautia aiheuttavaa amyloidiplakkia vastaan.

(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme