Mainos
Mainos

Uusi listaus ravinnepitoisimmista kasviksista – yllättävä kärkikolmikko!

Tutkijat ovat määritelleet uudestaan ravinnepitoisimpien kasvisten listan. Listan kärkipäässä olevat vihreät kasvikset sisältävät monipuolisesti elimistölle tärkeitä ravintoaineita.

Yhdysvaltalaisen Willian Paterson -yliopiston tutkijat ovat tehneet listan erilaisten hedelmien ja vihannesten ravinnepitoisuuksista.

Tutkijat testasivat 47 erilaista hedelmää ja vihannesta ja mittasivat näiden kasvisten ravinnepitoisuuksia. Tutkimuksessa mitattiin 17 eri terveydelle merkittävän ravintoaineen pitoisuudet kasviksista.

Kasvisten ravinnepitoisuus määriteltiin sen mukaan, kuinka paljon keho keskimäärin tarvitsee erilaisia ravintoaineita ruuasta. 

Vesikrassi vei voiton

Tutkijat pisteyttivät kasvikset sen mukaan, kuinka paljon niissä oli muun muassa kaliumia, kuitua, proteiinia, kalsiumia, rautaa, tiamiinia, riboflaviinia, niasiinia, sinkkiä, folaattia sekä vitamiini A:ta, C:tä, D:tä, E:tä, K:ta.

Vesikrassi saavutti tutkimuksessa täydet 100 pistettä, kun taas esimerkiksi parsakaali sai 34,89 pistettä, lehtikaali 49,07 pistettä ja tomaatti vain 20,37 pistettä.

Joitakin hedelmiä ja vihanneksia, kuten appelsiinia, pidetään hyvin terveellisinä, mutta todellisuudessa monet näistä kasviksista sisältävät pääosin vain yhtä ravinneainetta, kuten vitamiini C:tä. Appelsiini sai listauksessa vain 12,91 pistettä. Listauksen kärjessä olevat kasvikset sisältävät sen sijaan todella monia tärkeitä ravintoaineita.

Ravinnepitoisimmat kasvikset Top 10

KasvisRavinnetiheyspisteet
Vesikrassi100
Kiinankaali91,9
Lehtijuurikas89,27
Punajuuren lehdet87,08
Pinaatti86,43
Sikuri73,36
Lehtisalaatti70,73
Persilja65,59
Roomansalaatti63,48
Kaali62,49

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme