Mainos
Mainos

Vähäkalorinen herkku puhdistaa kehoa – syötkö tätä tuttua vihannesta säännöllisesti?

Tiesitkö näitä faktoja syksyn sesonkivihanneksista, kaaleista?

Lue lista ja paranna ruokavaliotasi ottamalla kaalit osaksi arkista ruoanlaittoa!

TIESITKÖ? Kaalit sisältävät paljon terveellisiä ainesosia ja vain desilitrasta kaalia saat puolet päivän C-vitamiinisuosituksesta ja täytät koko K-vitamiinin tarpeen.

1. Erinomaista ruokaa painonpudotukseen

Kahdessa desissä keitettyä kaalia on vain noin 30 kilokaloria energiaa. Kaali on vähärasvaista ja siinä on paljon kuituja. Kaalista saa myös terveellisiä hiilihydraatteja.

2. Hyväksi aivoille

Kaali on täynnä K-vitamiinia, joka on hyväksi aivojen toiminnalle ja keskittymiskyvylle. Kaalin ravintoaineet ehkäisevät hermovaurioita ja voivat auttaa suojautumaan Alzheimerin taudilta sekä dementialta. Punakaalissa on eniten juuri näitä terveellisiä ravintoaineita.

3. Parantaa ihon laatua

Kaalissa on paljon rikkiä, joka voi auttaa kuivaan ihoon ja akneen. Rikki on välttämätöntä ihmiselle, sillä se pitää hiukset, kynnet ja ihon terveenä.

4. Puhdistaa kehoa

Korkea C-vitamiinipitoisuus ja rikki kaalissa poistaa myrkkyjä kehosta. Nämä myrkyt ovat merkittäviä syitä niveltulehduksiin, ihosairauksiin, reumatismiin ja kihtiin.

5. Sisältää syöpää ennaltaehkäiseviä yhdisteitä

Kaalin sisältämät yhdisteet stimuloivat entsyymien aktiivisuutta ja voivat estää näin jopa syöpäkasvaimien muodostumista. Oregon Staten yliopistossa vuonna 2007 tehdyn tutkimuksen mukaan kaalia syövillä naisilla esiintyi vähemmän rintasyöpää.

6. Laskee verenpainetta

Kaali on erityisen terveellinen myös verenpaineen näkökulmasta, sillä sen korkea kaliumpitoisuus voi estää verenpainetta kohoamasta.

7. Auttaa päänsärkyyn

Lämmin side, johon on lisätty murskattua kaalia, voi helpottaa päänsärkyä. Raa’an kaalimehun juominen päivittäin saattaa helpottaa myös kroonisesta päänsärystä kärsiviä.

8. Ehkäisee tulehduksia ja säätelee verensokeria

Punakaalin luonnollisen punaisen pigmentin eli betalaiinin on sanottu alentavan verensokeria ja parantavan insuliinin tuotantoa. Sillä voi olla myös tulehduksia ehkäiseviä vaikutuksia.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme