Mainos
Mainos

Vähärasvainen ruokavalio ei olekaan paras – tällä dieetillä poltat rasvaa tehokkaammin

Hiilihydraatteja välttelevien rasvaprosentti ja riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin on tuoreen tutkimukseen mukaan pienempi kuin vähärasvaista ruokavaliota noudattavien.

Tuoreen tutkimuksen tulokset yllättävät.

National Institutes of Healthin rahoittamaan ja Annals of Internal Medicine -lehdessä julkaistuun tutkimukseen osallistui 150 naista ja miestä, jotka noudattivat joko vähähiilihydraattista tai vähärasvaista ruokavaliota vuoden ajan.

Vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattavat välttelivät hiilareita ja suosivat terveellisiä rasvoja, mutta tyydyttyneitäkään rasvoja ei heiltä kielletty. Vähärasvaista ruokavaliota noudattavat vähensivät ruoasta rasvan määrää, mutta lisäsivät esimerkiksi viljojen osuutta.

Tutkimusta johtaneen Lydia A. Bazzanon mukaan monet ravintoasiantuntijat ja terveysviranomaiset ovat jo pitkään aktiivisesti kehottaneet välttämään vähähiilihydraattisia ruokavalioita. Bazzanon mukaan yleinen pelko on se, että tyydyttynyttä rasvaa tulee tällöin syötyä enemmän, jolloin kolesterolitasot nousevat. Uusi tutkimus väittää kuitenkin muuta.

Kun vuoden mittainen kokeilu oli ohi, vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattaneilla ihmisillä ei nimittäin huomattu muutosta kolesterolitasossa tai verenpaineessa. Lisäksi he olivat pudottaneet keskimäärin noin 3,6 kiloa enemmän kuin vähärasvaista ruokavaliota noudattaneet. Vaikka kumpikaan ryhmä ei muuttanut aktiivisuustasoaan, vähähiilarista ruokavaliota noudattaneilta hävisi enemmän rasvaa, mutta heidän lihasmassansa kasvoi. Vähärasvaisen ryhmän osallistujat karistivat kyllä kiloja, mutta heiltä katosi rasvan sijaan lihasta.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme