Mainos
Mainos

Vähennä suolaa ja sokeria – säilytä maku!

Vaikka vähentäisit suolan ja sokerin määrää ruoistasi, voit silti säilyttää niiden herkullisen maun. Lue vinkit!

Ei varmaan tule yllätyksenä, että liiallisina määrinä suola ja sokeri tekevät hallaa terveydelle. Niiden vähentäminen ruokavaliosta voi tuntua ajatuksena vaikealta, mutta se on kuitenkin mahdollista – jopa niin, ettet tunne menettäväsi mitään.

Lue vinkit, joiden avulla vähennät sokerin ja suolan määrää säilyttäen silti ruoan maukkauden!

Huuhtele suola pois

Kun huuhtelet säilykevihannekset viileän veden alla, vähennät suolan määrää noin 40 prosentilla, kertoo The American Dietetic Association. Sama toimii myös esimerkiksi pavuille ja tonnikalalle.

Mausta jo ruoanlaiton aikana

Kun valmistat vihanneksia, älä jätä maustamista viime tinkaan, vaan anna niiden maustua jo kypsentämisen aikana. Heitä vihannesten sekaan pari teelusikallista oliiviöljyä, loraus sitruunamehua, hiven suolaa sekä pippuria ja kypsennä uunissa 200 asteessa 15–20 minuuttia tai kunnes vihannekset ovat kevyesti ruskistuneita.

Mausta kananmunat eri tavoin

Sen sijaan, että sirottelisit suolaa munakokkeliin, kokeile ennemmin kuivattua timjamia.

Makeuta aamiainen luonnollisin keinoin

Älä heitä murojen tai puuron sekaan sokeria. Makeuta aamupala kanelilla, kuivatuilla marjoilla tai aprikoosilla.

Hedelmäinen vaihtoehto siirapille

Siirappi maistuu hyvältä pannukakun tai vohvelien kera, mutta kokeilepa seuraavalla kerralla vadelmakastiketta. Sekoita vadelmien joukkoon kanelia ja keitä, kunnes kastike sakenee.

Ripaus makua riisiin

Saadaksesi uutta ulottuvuutta riisiin, älä suolaa keitinvettä, vaan heitä veteen kanelitanko, hieman kardemummaa tai inkivääriä ennen kuin vesi alkaa kiehua.

Vaihda sokeri hedelmiin

Jos jälkiruokareseptissä vaaditaan kaksi desiä sokeria, korvaa se vajaalla desillä hedelmäsosetta. Tee oma soseesi omenoista, luumuista tai päärynöistä tai käytä vauvojen purkkisoseita.

Makeuta vihannekset

Lisää makeutta kypsennettyihin vihanneksiin. Porkkanoiden kera sopii inkivääri, bataattimuussiin kaneli ja pinaattiin muskotti.


(MTV LIFESTYLE)

Lähde: All You

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme