Mainos
Mainos

Vaikeuksia keskittyä? Näin syömällä tarkkaavaisuutesi paranee

Jos olo on uupunut ja sinulla on keskittymisvaikeuksia, kannattaa huomio kiinnittää ruokavalioon. Tuoreen tutkimuksen mukaan monipuolisella ruokavaliolla voi parantaa väsymystä aiheuttavaa raudanpuutetta.

Onko tarkkaavaisuutesi kateissa? Jo pelkkä lounasvalinta saattaa auttaa selättämään väsähtäneen olotilan. Nutrients-lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan proteiinin syöminen lounaalla tuntuu olevan hyväksi aivoille.

Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, parantaako raudan syönti kognitiivisia toimintoja, sillä raudanpuute on yhdistetty muisti- ja tarkkavaisuusongelmiin. Tutkimukseen osallistui 43 naista, jotka jaettiin kahteen ryhmään. Ensimmäinen ryhmä söi lounaalla kolmesti viikossa runsaasti rautaa sisältävää naudanlihaa, toinen ryhmä puolestaan muuta proteiinia kuin nautaa, esimerkiksi kanaa, possua, juustoa, pastaa tai riisiä.

Neljän kuukauden testijakson jälkeen kummankin ryhmän rautatasot olivat nousseet ja muistissa, nopeudessa ja tarkkaavaisuudessa oli tapahtunut parannusta – etenkin niillä naisilla, joilla oli matalat rautatasot alunperin.

Vaikka elimistön rautatasot nousivat, kummassakaan ryhmässä päivittäin nautittu raudan määrä ei yllättäen ollutkaan sen suurempi kuin aiemminkaan. Naisten ruokavalio kaiken kaikkiaan oli kuitenkin entistä parempi heidän syömiensä monipuolisten lounaiden vuoksi.

Tutkimustuloksista voikin päätellä, että elimistön rautatasoa nostaakseen pitää rautapitoisten ruokien lisäksi syödä ylipäänsä ravintorikkaammin ja monipuolisemmin.


(MTV LIFESTYLE)

Lähde: Prevention

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme