Mainos
Mainos

Vaikuta valintoihisi: Näin estät kiusaukset ravintolassa

Ravintolassa syödessä saattaa lautaselle eksyä liikaakin. Lue, miten voit välttää ylettömän ahmimisen ulkona syödessä.

Psykologiaan ja käyttäytymistieteeseen perehtynyt tohtori Brian Wansink Cornellin yliopistosta pureutuu pian julkaistavassa kirjassaan Slim By Design: Mindless Eating Solutions for Everyday Life muun muassa siihen, kuinka pienet asiat voivat ravintolassakin vaikuttaa painonhallintaan.

Ongelma: Otat vähän kaikkea

Wansink huomauttaa, ettei kukaan mene ravintolaan syömään ollakseen dieetillä. Onkin aivan liian helppo vetää ruokailu täysin överiksi ja tilata kaikkea, mitä mieli tekee.

Ratkaisu: Noudata kahden sääntöä

Tilaa pääruoka, jonka haluat ja sen lisäksi kaksi asiaa, joita mielesi eniten tekee. Ehkä tilaat leivän ja alkupalan tai viinilasillisen ja jälkiruoan. Kunhan et tilaa kaikkea ruokalistalta, vain kaksi asiaa. Wansinkin mukaan on huomattu, että kun ihmiset tekevät näin, he eivät koe jäävänsä paitsi mistään tai tekevänsä kompromisseja. Keskimäärin he myös syövät silloin jopa liki neljänneksen vähemmän kilokaloreita.

LUE MYÖS:

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme