Mainos
Mainos

Vain yksi muutos ruokavalioon: Paino laskee ja makuaisti paranee kuukaudessa!

Jo kuukauden mittainen sokerilakko voi tehdä ihmeitä keholle.

Herkuttelu kuuluu monella kesään, mutta syksyllä on aika kiinnittää huomiota syömiseen ja ennen kaikkea sokerin saantiin. Sateiden ja yöpakkasten myötä saapuvat myös syysflunssat ja muut viheliäiset taudit. Immuniteettiaan voi vahvistaa jättämällä lisätyn sokerin ruokavaliostaan. Jo kuukaudessa tapahtuu ihmeitä.

Hiilihydraateista sokeria pidetään joidenkin tutkimusten mukaan jopa kovia rasvoja haitallisempana terveydelle. Liiallisen sokerin saannin on todettu muun muassa lisäävän riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen ja sydän- ja verisuonitauteihin. Lisäksi runsas sokerin käyttö saattaa heikentää immuniteettia ja pitää yllä kroonista tulehdusta elimistössä.

Litrassa täysmehua jopa 38 palaa sokeria

Jäätelö, virvoitusjuomat ja kesän muut koko perheen nauttimat herkut ovat varsinaisia sokeripommeja. Suomen ravitsemussuositusten mukaan päivittäisestä energiansaannista enintään kymmenys saisi olla peräisin lisätystä sokerista, mikä tarkoittaa aikuisella naisella alle 20 ja miehellä alle 25 sokeripalaa päivässä. Litrassa täysmehua on jopa 38 palaa sokeria, eli isossa mehulasillisessa noin 13 palaa.

Maailman terveysjärjestö WHO alensikin vastikään sokerinsaantisuositustaan alle viiteen prosenttiin päivän energiansaannista. Suomessa suositus on edelleen alle kymmenen prosenttia.

Sopiva määrä sokeria sopivasta lähteestä

Sokerin ja muiden nopeiden hiilihydraattien runsas käyttö saa verensokerin heittelehtimään, mikä voi puolestaan pitkään jatkuessaan altistaa monille elintasosairauksille. Suuri määrä hiilihydraattia aiheuttaa vireystason laskua ja rentoutuneen, lamaannusta muistuttavan väsymyksen.

– Hiilihydraattien sijaan kannattaa suosia proteiinia ja hyvälaatuisia rasvoja, joiden avulla näläntunne pysyy poissa pidempään. Ja kun syö puhdasta, proteiinipitoista ruokaa, vatsan- ja suoliston toiminta paranee ja yleinen vireystaso kohenee yleensä nopeasti, ravinto- ja hyvinvointivalmentaja Sami Sundvik sanoo.

Hedelmäsokerikin haitaksi?

Sundvik muistuttaa, että esimerkiksi hedelmistä saa huomaamattaan runsaasti ylimääräistä sokeria. Hän suositteleekin korvaamaan mahdollisimman suuren osan hedelmistä kotimaisilla marjoilla ja vihanneksilla.

– Moni ajattelee herkuttelevansa terveellisesti vaikkapa viinirypäleillä. Rasiallisen hotkaisee sohvalla television ääressä varttitunnissa tajuamatta sen sisältävän 75 grammaa eli miltei 20 palaa sokeria.

Hedelmäsokeri eli fruktoosi ei nykytiedon valossa siis ansaitse synninpäästöä. Journal of Nutrition -aikakauslehti julkaisi elokuussa 2013 tutkimustuloksia, joiden mukaan hedelmäsokeri muuntuu tavallista sokeria nopeammin ja helpommin rasvaksi.

– Luontaiset tai keinotekoiset makeutusaineet eivät ole pitkäaikaisessa käytössä hyviä. En suosittelisi sokeria korvattavan hedelmäsokerilla puhumattakaan keinotekoisista makeuttajista, Sundvik sanoo.

Kerrasta poikki -menetelmä toimii

Sundvik suosittaa sokerittoman syyskuun ohjenuoraksi kerrasta poikki -menetelmää.

– Sokeriaddiktio on ongelma, ja ainoa tie vierottaa itsensä sokerista on lopettaa sen syöminen kokonaan. Vieroittautuminen vie kahdesta kolmeen viikkoa; samalla tavalla kuin vaikkapa kahvistakin.

–Jos kokee, ettei pysty kerralla sokerista vieroittautumaan, sen voi aluksi korvata hunajalla ja ruokosokerilla, jotka ovat terveellisempiä vaihtoehtoja. Mutta jos asiaa katsoo painonhallinnan kannalta, nekin sisältävät ihan yhtä paljon energiaa.

Millaisia muutoksia kuukauden sokerittomuuden jälkeen voi huomata?

– Vireystaso, makuaisti ja unen laatu paranevat, paino laskee, immuniteetti vahvistuu ja treenin jälkeisiä lihaskipuja on vähemmän. Ihon kuntokin saattaa parantua jo kuukaudessa, luettelee Sundvik.

Ravinto- ja hyvinvointivalmentajan vinkit kohti sokerittomuutta:

 – Jätä kaikki lisätty sokeri pois kerralla, kiinnitä huomiota myös piilosokereihin.

– Vaihda hiilihydraatit laadukkaisiin proteiininlähteisiin ja rasvoihin. Aloita päivä vireystasoa ylläpitävällä marjasmoothiella, jätä puuro tai ruisleipä väliin.

– Syö puhdasta, prosessoimatonta ruokaa, jota elimistö oppii nopeasti käyttämään hyväkseen.

Lähde: New Organics

(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme