Mainos
Mainos

Vaivaako kesäväsymys? Näin piristyt!

Paahtavan kuuma ja painostava kesäkeli aiheuttaa monille unettomuutta ja sitä myötä myös väsymystä. Kesäväsymystä voi kuitenkin hillitä oikeanlaisella ruokavaliolla.

Aurinkoinen ja kuuma kesäpäivä on Suomessa odotettu harvinaisuus, mutta kelissä on huonotkin puolensa. Paahtava aurinko, painostava ilma ja työpaikan huono ilmanvaihto syövät energiaa ja päivisin saattaa yllättäen väsyttää normaalia enemmän.

Kuumilla kesäkeleillä kannattaa ehdottomasti satsata juomiseen ja ylivoimaisesti paras janojuoma on vesi. Myös ruokavaliolla voi vaikuttaa päivän energiatasoihin:

Vältä sokeria ja hiilihydraatteja

Väsymys aiheuttaa monille makeanhimoa, mutta vatsaa ei kannata ravita sokeripitoisilla herkuilla. Sokerit ja muut hiilihydraattipitoiset ruoat kuten vaaleat leivät, pastat, perunat ja riisit voivat aiheuttaa väsymystä korkean glykeemisen indeksinsä vuoksi. Ruokien syömisen jälkeen verensokeri laskee, jolloin seurauksena on väsymyksen ja ärtymyksen tunne.

Raskas hiilarilounas kesken työpäivän ei siis ainakaan helpota kesäväsymystä, vaan työmotivaatio painuu useimmiten nollaan loppupäiväksi. Valkoisten viljojen ja sokerin sijaan kannattaakin suosia täysjyvätuotteita.

Piristäviä ruokia

Tietyillä ruoilla on luontaisia piristäviä vaikutuksia. Osa voi lisätä jopa elimistön onnellisuushormonien tuotantoa. Suosi kesällä näitä:

Mustikka

Kotimaisissa supermarjoissa on hurjasti antioksidantteja ja vitamiineja, esimerkiksi C-vitamiinia. Nämä aineet yhdessä vahvistavat elimistöä ja auttavat selviämään stressaavissa tilanteissa.

Kaura ja kokojyvä

Täysjyvätuotteiden sisältämät hiilihydraatit vapauttavat sokeria hitaasti ja tasaisesti. Nauttimalla niitä, verensokeri ja olo pysyvät suhteellisen tasaisina.

Banaani

Banaanit kohottavat mielialaa sisältämällään tryptofaania. Kyseinen aminohappo auttaa elimistöä tuottamaan serotoniinina tunnettua hyvän olon kemikaalia. Banaaneissa on myös runsaasti B6-vitamiinia, joka säätelee veren sokeriarvoja, ja pystyy lievittämään kuukautisia edeltäviä PMS-oireita.

Pähkinät

Mantelit, hasselpähkinät ja cashew't tarjoavat aimo annoksen magnesiumia, joka muuntaa tehokkaasti kehossa olevia sokereita energiaksi. Itse asiassa, magnesiumin puute saattaa tyrehdyttää voimavarasi, joten nauti vaikkapa aamuisin kourallinen pähkinöitä.

Rasvaiset kalat

Omega-3-rasvahappojen puute voi aiheuttaa väsymystä ja masennusta. Huolehdi siis siitä, että syöt riittävästi öljyistä kalaa, kuten lohta, sardiineja ja makrillia. Rasvahappoja kaivataan ylläpitämään aivo- ja hermosolujen normaalia toimintaa. Terävän pään ja hyvän olon takana ovat siis kalaherkut, ja oikeilla rasvoilla helpottuvat myös univaikeudet. Kalan lisäksi hyödyllistä omega-3:sta saa myös kurpitsan ja auringonkukan siemenistä.

(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme