Mainos
Mainos

Vältä lihominen – älä tee näitä virheitä jouluna

Joulukuussa on helppo sortua herkuttelemaan, mutta se voi helposti näkyä myös vyötäröllä. Jos siis haluat mahtua uudenvuoden mekkoosi, vältä yleisiä joulun ajan virheitä.

On taas se aika vuodesta, kun ylimääräisiä kaloreita on tarjolla joka paikassa. Pikkujoulut, perhejuhlat, työpaikan illanvietot ja lauantai-illat kavereiden kesken houkuttelevat syömään ja juomaan.

Vaikka pyrkisitkin syömään terveellisesti joulun tienoilla, saatat silti sortua neljään yleiseen virheeseen, joiden vuoksi saatat ollakin vuodenvaihteeseen mennessä kilon tai kaksi painavampi. Vältä siis seuraavat joulumokat!

Jätät aterioita väliin säästääksesi kaloreita myöhemmäksi

Uskot ehkä, että on järkevää olla syömättä aamupäivällä, jotta illalla voi mässäillä, mutta se on virhe. Jos et ole syönyt koko päivänä, ahmit taatusti liikaa, kun pääset illallispöytään.

Syö mieluummin normaalisti, mutta tee pieniä kalorimäärää pienentäviä muutoksia päivän mittaan. Jätä esimerkiksi juusto pois aamiaisleivästäsi ja kastike pois lounassalaatista. Näin "säästät" kaloreita illalle näännyttämättä itseäsi.

Et laske "terveellisiä" kaloreita

Etkö laske kaloreita, jos valitset vihannekset ja dipin pekonirullien sijaan? Toki vihannekset ja dippi ja muut terveelliset alkupalat, kuten hummus, voileipäkeksit ja pähkinät, ovat vähäkalorisia vaihtoehtoja, mutta niistäkin tulee kyllä kaloreita – etenkin, jos syöt niitä pitkin iltaa.

Jotta et tulisi syöneeksi liikaa, ota ruokaa pienelle lautaselle sen sijaan, että napsisit pöydästä hiljalleen herkkuja. Kun näet kerralla, paljonko olet syönyt, pidät kalorimäärän helpommin kurissa.

Innostut liikaa drinkeistä

Drinkki tai kaksi pikkujouluissa on hyvä keino rentoutua ja pitää hauskaa. On kuitenkin liiankin helppo intoutua juhlatunnelmaan, jos on juonut jo muutaman lasin terästettyä glögiä. Sen lisäksi, että saat kalorit nestemäisessä muodossa, sinun on vaikeampi kontrolloida syödyn ruoan määrää.

Jos olo tuntuu juhlissa oudolta ilman kädessä olevaa lasia, kaada lasiin välillä vettä ja loraus sitruunamehua.

Uskot voivasi treenata kalorit pois

Säännöllinen liikunta on hyvä keino huolehtia ylimääräisistä kaloreista joulun tienoilla, mutta sillä ei voi korvata kaikkia ruokamokia. Yhdessä palassa pekaanipiirasta voi olla melkein 500 kilokaloria, joten jos haluat kuluttaa sen treenillä, saat juosta juoksumatolla liki tunnin! Kun lasket mukaan kaiken muunkin juhlakauden herkuttelun, huomaat, ettei aikasi riitä millään kuntosalilla roikkumiseen moisia määriä.

Kun pysyt aktiivisena, pidät suurimman osan joulun kaloreista kurissa, mutta älä luota siihen, että kaikki kilot pysyvät poissa.


(MTV LIFESTYLE)

Lähde: Health

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme