Mainos
Mainos

Vältä näitä ruokia ennen nukkumaanmenoa

Ennen nukkumaanmenoa voi syödä pienen välipalan, mutta ruoan valinnan kanssa tulee olla erityisen tarkka.

Vääränlaisten ruokien syönti häiritsee untasi ja lisää päivän syötyjen kalorien määrää aivan tarpeettomasti. Tällaisia ruokia kannataa vältellä:

1. Rasvaiset ja raskaat ruoat

Rasvaisten ja raskaiden ruokien syönti illalla kostautuu seuraavan aamuna verkkaisena olona. Tällaiset ruoat saavat vatsasi käymään ylikierroksilla yöuniesi aikana. Älä siis syö roskaruokaa, pähkinöitä, jäätelöä tai juustoisia ruokia ennen nukkumaanmenoa.

2. Runsashiilihydraattiset ja sokeriset ruoat

Jos sinun tekee mieli makeaa ennen nukkumaanmenoa, älä turvaudu runsassokeriseen kakkupalaan, joka nostaa verensokerisi ja energiatasosi hetkellisesti pilviin. Keksien, karkkien ja kakkujen sijaan kannattaa popsia vaikka pieni annos marjoja.

3. Punainen liha tai muut raskaat proteiinit

Raskaat proteiinit kuten punainen liha häiritsevät rasvojen lailla yöuniasi, sillä nukahtaminen vaikeutuu, kun ruoansulatusjärjestelmäsi on käynnissä. Syö lihan sijaan vaikkapa pieni annos jogurttia.

5. Mausteiset ruoat

Mausteilla on monenlaisia terveysvaikutuksia ja jotkut yrtit saattavat jopa auttaa nukahtamisprosessissa, mutta tulisia herkkuja kannattaa vältellä ennen nukkumaamenoa. Tuliset ja pippuriset ruoat voivat säikäyttää vatsasi ja tulisten ruokien sisältämät kemikaalit stimuloida aistejasi.

6. Isot annokset

Älä syö ennen nukkumaanmenoa yli 200 kilokalorin annoksia. Tätä suurempi määrä vaikeuttaa nukahtamistasi.

Lähde: Fitsugar

(MTV3)

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot