Mainos
Mainos

Varo! Grillaamisessa voi piillä terveysvaara

Grillatun ruoan syömisellä saattaa tutkimusten mukaan olla yhteys tiettyihin syöpiin.

Ruoan kypsentäminen korkeissa lämpötiloissa synnyttää karsinogeeneja. Siksi grillatessa on oltava tarkkana, ettei ruoka pääse palamaan. Muista, että palanutta ja mustunutta ruokaa ei saa koskaan syödä.

Men’s Health listasi vinkkejä terveellisempään grillaamiseen.

1. Pienennä lämpötilaa

– Syövän ja grillatun lihan yhteys liittyy useimmiten siihen, että lihaa on käristetty hyvin korkeassa lämpötilassa, sanoo Harvard Medical Schoolin Phillip Gray.

Älä siis päästä lihaa mustumaan, vaan käytä pienempää lämpötilaa. Hiljaa hyvä tulee on hyvä ohjesääntö grillauksessa.

2. Marinoi

Tietyt terveelliset antioksidantit saattavat vähentää karsinogeenien määrää ruoassa jopa 88 prosentilla, väittää Kansasin Food Science Institute.

Laita marinadiin rosmariinia, kurkumaa ja tuoretta valkosipulia.

3. Syö kasviksia

– Kasvisten ja hedelmien grillaaminen ei oikeastaan synnytä karsinogeeneja, sanoo ravitsemustieteilijä Brian St. Pierre.

Grilliin sopivat hyvin esimerkiksi parsa, paprikat, kesäkurpitsa, munakoiso, maissi, vihreät pavut, porkkana sekä sienet. Kokeile myös grillattua ananasta, persikkaa, mansikoita, luumuja, banaania ja nektariinia.

4. Seiso poispäin savusta

Grillisavujen hengittäminen pitkien aikojen ajan saattaa nostaa terveyshaittojen riskiä. Vuonna 2015 tehty kiinalaistutkimus osoitti, että tunnin verran grillauskaasuille päivässä altistuneet olivat suuremmassa riskissä sairastua syöpään. 

Lähde: Men's Health

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme