Mainos
Mainos

Varo näitä 7 ruokaa: Tekevät tyhmäksi, onnettomaksi ja vyötärö paisuu

Se mitä suuhumme pistämme, vaikuttaa vyötärön seudun lisäksi myös pääkopan toimintaan.

Aivojen terveyden ylläpitämiseksi ravintoterapeutit kehottavatkin välttämään seuraavien tuotteiden runsasta tai pitkäkestoista kulutusta.

1. Sokeri ja sokerituotteet

Sokeri ja runsaasti sokeria sisältävät tuotteet ovat lihottavan vaikutuksensa lisäksi haitaksi myös aivoille. Pitkäkestoinen ja runsas sokerinkulutus voi luoda neurologisia ongelmia ja vaikuttaa negatiivisesti muistiin sekä oppimiskykyyn.

2. Alkoholi

Alkoholin tiedetään olevan pitkällä tähtäimellä haitaksi maksan terveydelle, mutta se aiheuttaa lisäksi hallaa myös aivoille. Runsas alkoholinkulutus voi aiheuttaa "aivosumuksi" kutsun ilmiön, jonka on selitetty olevan mielen hämmennyksen tila, jossa kyky ajatella ja muistaa selkeästi pienenee. Oletko huomannut, että joskus et muista arkisten esineiden nimeä, tai et muista tapahtuiko joku tilanne todella? Tämä voi olla seurausta runsaasta alkoholinkulutuksesta, joka on alkanut vaikuttaa aivojen tasapainoon.

3. Roskaruoka

Tuore Montrealin yliopistossa suoritettu tutkimus osoittaa, että rasvainen roskaruoka voi muuttaa aivojen kemikaaleja ja johtaa oireisiin, kuten masennus ja ahdistus. Runsas roskaruoan kulutus saattaa vaikuttaa aivojen dopamiinin tuotantoon, joka on onnellisuutta ja yleistä hyvinvointia aivoissa aktivoiva kemikaali. Dopamiini tukee myös kognitiivisia toimintoja, kuten oppimiskykyä, keskittymiskykyä, muistia ja motivaatiota.

4. Prosessoidut ruoat

Runsaasti kemikaaleja ja keinotekoisia lisäaineita sisältävät prosessoidut-, ja valmisruoat voivat vaikuttaa keskushermostoon ja lisätä riskiä aivosairauksien, kuten alzheimerin taudin kehittymiselle. Tietyt prosessoidut ruoat tuhoavat hitaasti aivojen hermosoluja ja voivat vaikuttaa käyttäytymiseen ja kognitiivisiin toimintoihin ruokien sisältämien kemikaalien ansiosta.

5. Suola ja suolaiset ruoat

Se on jo tiedetty, että runsas suolankäyttö vaikuttaa negatiivisesti verenpaineeseen sekä sydämen terveyteen. Tutkijat ehdottavat nyt, että runsaasti suolaa sisältävät ruoat voivat vaikuttaa myös aivojen kognitiivisiin toimintoihin ja kykyyn ajatella. Runsaan suolankäytön on osoitettu aiheuttavan samoja sivuvaikutuksia kuin huumeilla, sillä molemmat aiheuttavat voimakkaita vieroitusoireita ja jatkuvaa himon tunnetta.

6. Keinomakeutusaineet

Keinomakeutusaineet ovat toki todella vähäkalorisia, mutta niistä saattaa olla pitkällä tähtäimellä enemmän haittaa kuin hyötyä. Pitkään jatkunut keinomakeutusaineiden kulutus nimittäin voi sekaantua kognitiivisiin toimintoihin ja vaikuttaa negatiivisesti aivotoimintaan.

7. Transrasvat

Epäterveellisiksi tiedetyt transrasvat voivat aiheuttaa niin sydänongelmia, korkeaa kolesterolia kuin ylipainoakin. Sen lisäksi transrasvat voivat olla hallaksi aivoille, vaikuttamalla hidastavasti muun muassa reflekseihin ja reagointikykyyn, sekä lisäämällä aivohalvausriskiä.

Lähde: Fitnea.com

(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme