Mainos
Mainos

Varo! Nämä ruoat voivat pilata yöunesi

Kuulostavatko sängyssä pyöriskely ja massiiviset silmäpussit tutuilta? Voit huomaamattasi sabotoida yöuniasi tekemällä vääriä ruokavalintoja. Katso ruoat, jotka tuhoavat unesi ja ruoat, jotka häätävät unettomuuden tiehensä.

Näillä ruoilla pilaat yöunesi:

Rasvaiset ruoat

Rasvainen hampurilaisateria ehkä saa sinut tuntemaan olosi raskaaksi ja väsyneeksi, mutta syy johtuu siitä, että annoksen sisältämä rasva hidastaa hapen kulkemista aivoihin. Tutkimuksissa on myös todistettu, että rasvaisia ruokia iltaisin syövät saavat unta useita tunteja myöhemmin.

Kofeiini

Sanomattakin lienee selvää, että piristävän vaikutuksen omaava kofeiini ei ole paras juotava ennen nukkumaan siirtymistä. Välttele ainakin kahvia, ja myös suklaa sekä tietyt lääkkeet vaikuttavat negatiivisesti uneesi.

Alkoholi

Jos et malta olla naukkailematta iltasella, pitäydy ainakin kohtuullisissa määrissä. Naisille yksi juoma illassa riittää, miehet voivat nauttia pari pulloa olutta. Runsas alkoholikäyttö kuitenkin pilaa yöunet

Nämä ruoat parantavat unensaantiasi:

Banaanit

Ota tavaksesi napata ainakin yksi banaani päivässä, ja mieluusti ilta-aikaan. Hedelmät ovat täynnä kaliumia, magenesiumia sekä ravinteita, jotka toimivat luonnollisen lihasrelaksantin tavoin. Banaanit pitävät sisällään myös unen saantia parantavaa tryptophaani-nimistä aminohappoa.

Kananmuna

Muna ja muut runsaasti proteiinia sisältävät ruoat parantavat unen saantia, ja tämän lisäksi ne ehkäisevät nukkumista häiritsevien happojen syntymistä elimistössä. Erinomainen iltapala onkin esimerkiksi muutama siivu vähärasvaista lihaa tai juustoa, kovaksi keitetty muna sekä hieman raejuustoa tuoreiden hedelmien kera nautittuna.

Mantelit

Nämäkin ovat täynnä proteiinia, ja manteleista saa myös päivittäisen tarpeen verran magenisiumia. Napostele kourallinen manteleita ennen nukkumaanmenoa ja saat unta paremmin.

Maito

Lasillinen lämmintä maitoa parantaa unen saantia huomattavasti, ainakin mikäli asiantuntijoihin on uskominen. Maidosta löytyvä kalsium myös lisää unihormoni melatoniin eritystä ja tasapainoa elimistössä.

Kirsikat

Kirsikat ovat yksi harvoista luonnollisesti melatoniinia antavista lähteistä. Voit siis nauttia iltapalaksi muutaman kirsikan, tai satokauden ulkopuolella voit turvautua kirsikkamehuun.

Tee

Nukkumista edistävää teaniinia saa erityisen hyvin vihreää teetä nauttimalla. Myös erilaiset yrttiteet rentouttavat mukavasti ennen nukkumaan menoa.

Puuro

Jo yksi kulhollinen kaurapuuroa antaa sinulle paljon magnesiumia, kalsiumia, fosforia ja kaliumia – joista jokainen toimii unen vauhdittajana. Älä kuitenkaan lisää puuroosi ylettömiä määriä sokeria tai hilloa, sillä niin toimimalla vähennät sen terveellisyyttä huomattavasti.

(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme