Mainos
Mainos

Varo sanojasi! Näitä asioita yksikään tarjoilija ei halua kuulla

Ravintolassa asioidessaan monella on tapana vääntää vitsiä tarjoilijan kanssa. Mikäli haluaa olla tarjoilijoille mieliksi, ei kuitenkaan kannata sortua sutkauttelemaan seuraavia kommentteja.

Delish-sivusto kokosi yhteen asioita, joita yksikään tarjoilija ei halua kuulla asiakkaan suusta. Oletko tietämättäsi sortunut käyttämään näitä kuluneita ja ärsyttäviä kommentteja?

Lempinimen keksiminen

Vaikka sillä hetkellä tuntuisi luontevalta kutsua tarjoilijaa muruksi, kaunottareksi tai kultapieneksi, olisi lempinimien keksimisen sijaan syytä keskittyä puhuttelemaan tarjoilijaa kunnioittavasti. Harvan alan ammattilainen toivoo tuntemattomien kutsuvan itseään samoilla termeillä kuin moni kutsuu kotona kumppaniaan tai lapsiaan.

Käskeminen

Sen sijaan, että tarjoilijalle sanoisi, että: "Tuo minulle pasta bolognese", olisi kohteliasta esittää tilaus kohteliaasti. Tarjoilijoiden työnkuvaan kuuluu puhutella asiakkaita ystävällisesti ja olisi toivottavaa, että myös asiakkaat puhuisivat tarjoilijoille vastavuoroisesti kohteliaasti pyytäen käskemisen sijaan. "Saisinko pasta bolognesen" – eikö kuulostakin heti paremmalta?

Suosikkiruokien kyseleminen

Etenkin vuosia samassa ravintolassa työskennelleet tarjoilijat ovat usein maistelleet ravintolan antimet niin moneen otteeseen, että harva asiakas haluaa kuulla tarjoilijoiden rehellisiä mielipiteitä ruoista. Kysymyksen voi kuitenkin esittää muodossa: "Mitä sinä söisit, jos olisit minä?".

Viheltäminen

Kukaan ei halua itseään kutsuttavan kuin koiraa. Tämä on aivan ehdoton sääntö, josta on syytä pitää ihmisten kunnioittamisen nimessä kiinni.

Sormien napsuttelu

Elokuvista tuttu tapa kutsua tarjoilija sormia napsauttamalla kuuluu samaan sarjaan viheltelyn kanssa. Toista ihmistä on epäkohteliasta kutsua luokseen sormia napsuttelemalla myös, kun kyse on tarjoilijasta.

Hintojen arvostelu

Ravintoloiden hinnat ovat Suomessa hyvin selkeästi näkyvillä, joten tavallisesti asiakas tietää, kuinka paljon annokset maksavat. Mikäli lasku kuitenkin yllättää ruokailun päätteeksi, ei asiasta kannata syytää tarjoilijaa. Kannattaa pitää mielessä, että erittäin harvoin tarjoilijat määrittelevät ruokien hinnat, ja mikäli jokin hinnoissa jää vaivaamaan, on syytä ottaa yhteyttä hinnoista päättävään henkilöön yksittäisen tarjoilijan sijaan.

Osittainen lähde: Delish

***


Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme