Mainos
Mainos

Varo, sosiaalinen media voi pilata ruokahalusi!

Kun seuraavan kerran syöt ulkona, mieti uudelleen, kannattaako kuvaa ateriastasi jakaa sosiaalisessa mediassa.

Utahilaisen yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan usean kuvan katsominen samasta ruoasta saattaa vähentää ruoan herkullisuutta. Tämä johtuu siitä, että kuvien katsominen aiheuttaa aivoissa mentaalista ärsytystä, joka puolestaan johtaa fyysiseen, aistinvaraiseen ärsytykseen, joka on kuin kuvissa näkemänsä ruoan syömistä.

Jos esimerkiksi katsot lukuisia kertoja kuvaa hampurilaisesta ennen sen syömistä, aistisi turtuvat. Esimerkiksi Instagram-kuvapalvelussa tai Facebookissa jaetut hampurilaiskuvat pilaavat ruokahalusi, koska ne saavat sinut tuntemaan, että olet jo kokenut hampurilaisen syömisen. Olosi saattaa tuntua siltä kuin olisit syönyt yhden suklaapalan liikaa, vaikket olisi syönyt mitään.

Yliopistossa tutkimukseen osallistui 232 ihmistä, jotka jaettiin kahteen ryhmään. Ensimmäiselle ryhmälle näytettiin toistuvasti kuvia suolaisista ruoista, kuten perunalastuista, suolarinkeleistä ja ranskalaisista. Toiselle ryhmälle puolestaan näytettiin kuvia kakuista, tryffeleistä ja suklaasta.

Tämän jälkeen ryhmille tarjottiin pähkinöitä. Suolaisia ruokia tuijotelleet ilmoittivat nauttineensa pähkinöistä vähemmän kuin makeiden ruokien kuvia katselleet.

Kuvia saa kuitenkin katsella moneen kertaan ennen kuin kylläisyyden tunne alkaa vaikuttaa, joten satunnaisille ruokakuville altistuminen ei vaikuta ruokahaluun.


(MTV3)

Lähde: News.com.au

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot