Mainos
Mainos

Vatsa sekaisin ja uniongelmia? Taltuta viheliäät reissuvaivat superruoilla

Yleiset matkavaivat talttuvat tuttujen superruokien avulla.

Matkoilla kärsii valitettavan helposti ikävistä reissuvaivoista, vaikka juuri silloin haluaisi olla elämänsä kunnossa. Hyödyntämällä tuttujen ruokien terveysvaikutukset voit selvitä seuraavasta matkasta helpommin.

Immuunijärjestelmän tueksi

Sitruunat parantavat vastustuskykyä ja niillä on antibakteerisia ominaisuuksia. Säännöllisesti käytettynä sitruuna auttaa ehkäisemään kuumeen nousemista.

Gojimarjat ovat erittäin voimakas immuunipuolustuksen tukija ja niitä onkin käytetty Aasiassa jo tuhansia vuosia lääkkeenä esimerkiksi kuumeen hoidossa.

Cantaloupemelonit sisältävät runsaasti C-vitamiinia ja antioksidantteja.

Inkivääritee helpottaa kurkkukipua ja auttaa avaamaan tukkoisen nenän.

Kurkuma sisältää lipopolysakkaridia, joka ehkäisee tulehduksia ja nostaa vastatuskykyä.

Aikaerosta johtuvaan väsymykseen

Banaanin sisältämät kalium ja magnesium ovat luontaisia lihasten rentouttajia. Lisäksi banaani kiihdyttää sekä mielihyvähormoni serotoniinin että unihormooni melatoniinin tuotantoa.

Ensimmäinen askel jet lagista toipumiseen on kunnollinen nesteytys. Kuuma sitruunavesi on erittäin tehokas nesteyttäjä, joten sitruunalla on paikkansa myös tämän vaivan hoidossa.

Kirsikat ja inkivääri ovat niitä harvoja luonnontuotteita, jotka itsessään sisältävät melatoniinia, ja gojimarjat parantavat unen laatua.

Tukemaan ruoansulatusta

Kvinoa on erittäin hyvä kuitujen lähde, joten onkin loistava apu ruoansulatuksen tasapainottamiseen.

Aloe Vera auttaa parantamaan ruoansulatushäiriöitä ja ylläpitää kehon bakteeritasapainoa. Maustamattomat jogurtit sisältävät itsessään hyviä bakteereita.

Inkivääri nopeuttaa ruoansulatusta, joten se helpottaa mahakipua sen jälkeen, kun on syönyt jotain sopimatonta.

Piparminttuteen uskotaan parantavan ruoansulatushäiriöitä.

Palaneelle iholle

Aloe Veraa on käytetty perinteisesti paljon auringonpolttamien hoitoon ja se käykin niihin erinomaisesti, mutta myös maustamatonta jogurttia kannattaa kokeilla, jos on kärähtänyt oikein kunnolla.

Ihon ennenaikaista vanhenemista ja muita auringon haittoja voi ehkäistä levittämällä kookosvettä ennen auringonottoa.

Persimonien syöminen välipalaksi aurinkolomalla saattaa olla fiksua, sillä sen kerrotaan ehkäisevän ihon ennenaikaista vanhenemista ja tuoreena jauhettu inkivääri helpottaa jo palanutta ihoa.

Matkapahoinvointiin

Inkivääri on omiaan myös matkapahoinvoinnin hoitamiseen. Sitä käytetään paljon päänsäryn, kurkku- ja lihaskivun, tukkoisen nenän ja oikuttelevan vatsan hoitoon. Tämän kaiken lisäksi se auttaa ehkäisemään huonovointisuutta.

Cantaloupemelonin sisältämä adenosiini ohentaa verta, joten sen syömisestä saattaa olla apua lentopahoinvoinnin ehkäisemiseen ja persimonit taas lisäävät punasolujen määrää elimistössä, joten niistäkin voi olla hyötyä. Myös kvinoan sisältämä rauta on hyödyllistä.

Mintun uskotaan helpottavan huonoa oloa, joten tuoreen mintunlehden pureskelu tai minttuteen juominen pahoinvoinnin iskiessä voi helpottaa oloa.

LUE MYÖS:

Lähde: Self.com

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme