Mainos
Mainos

Vauhtia aineenvaihduntaan ja entistä kevyempi olo – näitä ruokia kannattaa suosia

Tuliko jouluna ja uutena vuotena herkuteltua tai tissuteltua oikein urakalla? Vaivaako poikkeuksellisten ruoka- ja juomatottumusten jälkeinen ikävä ja turvonnut olo? Poimi vinkit siihen, kuinka omaa oloa voi kohentaa helposti oikeilla juoma- ja ruokavalinnoilla.

Ravitsemusterapeutit Jessica Levinson ja Gina Hassick kertoivat Prevention-sivustolle vinkkinsä siihen, kuinka ruoansulatuksen saa toimimaan ja energiatasot taas kohdilleen mässäilyn jälkeen.

Vesi

Vesi auttaa puhdistamaan kehoa, tekee hyvää ruoansulatukselle sekä rauhoittaa vatsaa. Yksi tärkeimmistä toimivan ruoansulatuksen vaalimiskeinoista onkin riittävä vedenjuonti. Etenkin epäterveellisten ruokien ja juomien nauttimisen jälkeen olo saattaa kohentua yllättävällä tavalla vain juomalla entistä enemmän vettä.

Jogurtti

Vaikka loman jälkeen ruokahalu ei olisi heti aamulla korkealla, kannattaa ehdottomasti syödä jotain, sillä aamiainen antaa vauhtia aineenvaihdunnalle. Kevytkin aamiainen on parempi kuin ei aamiaista ollenkaan.

Hassick suosittelee loman jälkeen aamiaiseksi kreikkalaista jogurttia ja marjoja. Jogurtti sisältää bakteereita, jotka tekevät hyvää vatsalle ja vähentävät muun muassa sokerin ja alkoholin aikaansaamia vatsavaivoja.

Vihreä tee

Laihduttajien suosima vihreä tee on loistava tapa käynnistää terveellisemmät elämäntavat loman jälkeen. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana: tyhjään vatsaan juotuna vihreä tee saattaa aiheuttaa pahoinvointia.

On saatu myös viitteitä siitä, että vihreä tee voi auttaa pitämään verensokerin tasaisempana. Terveellinen tee voi auttaa myös kitkemään mielitekoja.

Kasvismunakas

Paljon proteiinia sisältävät kananmunat ovat oivaa ravintoa herkuttelun etenkin alkoholipitoisten juomien nauttimisen jälkeen, sillä ne voivat edesauttaa olon kohenemista helpottamalla kehon puhdistumista.

Munakkaasta saa klassista versiota kevyemmän ja terveellisemmän, kun sitä höystää pekonin tai kinkun sijaan kasviksilla. Ravitsemusterapeutit suosittelevat jättämään myös juuston pois terveellisemmästä munakasversiosta.

Inkivääri- tai piparminttutee

Mikäli vatsa on pyhien jäljiltä erityisen turvonnut tai pingottunut, voi apu ikävään oloon löytyä ruoansulatusta helpottavista juomista. Inkivääri- ja piparminttutee voivat molemmat auttaa ruoansulatuksesta huolehtivien lihasten rentoittavista. Nämä teelaadut eivät myöskään sisällä tavallisesti kofeiinia.

Banaani

Jos pyhät sujuivat kosteissa merkeissä, saattaa banaanin syömisestä löytyä yllättävä helpotus oloon. Nestevajauksen seurauksena elimistö saattaa menettää mineraaleja, kuten banaanien sisältämää kaliumia. Banaanin sisältämä kalium voi kohentaa oloa myös silloin, kun on tullut nautittua erityisen suolaisia herkkuja.

Kaurahiutaleet

Kaurapuuro on tunnetusti erityisen vatsaystävällistä herkkua. Tästä syystä kenties paras aamupala herkkupäivien tai runsaan alkoholinkäytön jälkeen voi olla perinteinen kaurapuuro.

Vesipitoiset hedelmät

Cantaloupe-meloni, greippi, appelsiini ja persikka ovat oivia jälkiruoka- tai välipaloja silloin, kun olo on syömisen tai juomisen seurauksena ikävä. Nämä erityisen nestepitoiset hedelmät voivat täydentää kehon vitamiini- ja mineraalivarastoja ja auttaa saavuttamaan terveen nestetasapainon.

Lähde: Prevention

Miltä näyttää Jutta Gustafsbergin jääkaapin sisältö? Katso video!

Katsomo-video ei ole saatavilla

 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme