Mainos
Mainos

Viisi helppoa vinkkiä parempaan oloon – näin karsit ylimääräisen sokerin ruokavaliostasi

Yllättävän monet ruoat sisältävät sokeria, vaikka siltä ei päällepäin näyttäisikään. Seuraavat vinkit ovat sinulle, joka haluat pitää ruokavaliosi sokerimäärät kurissa.

Miksi sokeri maistuu niin hyvältä? Koukuttaako se oikeasti? Laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen selittää videolla syyn sokerihimoon. 

Sokerin haitoista on viime aikoina keskusteltu paljon. Sen väitetään aiheuttavan niin väsymstä kuin haittaavan maksan toimintaa. Lue, mitä hyötyjä sokerin jättäminen antaa kehollesi!

Moni meistä saa ruokavaliostaan liian paljon sokeria. Vaikka näkyvää sokeria, kuten karkkeja, on helppo karsia, toisin on kuitenkin piilosokerin laita. Lue yksinkertaiset vinkit sokerin karsimiseen. 

1. Lue pakkausselosteet huolella

Sokeri mielletään usein makeiden ruokien ainesosaksi, mutta myös monet suolaiset ruoat voivat sisältää sokeria suuriakin määriä. Näitä ovat muun muassa erilaiset valmiskastikkeet ja leivät. Esimerkiksi mallasleivät saattavat sisältää sokeria jopa 15 grammaa sataa grammaa kohden, mikä on saman verran kuin sokerissa virvoitusjuomissa. 

Lue siis aina pakkausselosteet huolella ja pidä samalla mielessä, että sokeri voi esiintyä pakkauksissa useilla eri nimillä, kuten fruktoosina, glukoosina tai maltoosina.

2. Kiinnitä huomiota juomavalintoihin

Mehut, virvoitusjuomat, makusoodat ja monet muut makeat juomat kannattaa vaihtaa itse maustettuihin vesiin. Lisäämällä veden joukkoon sitruunaa, kurkkua, vesimelonia tai marjoja, teet vedestä hetkessä maistuvan ja raikkaan juoman ilman lisättyä sokeria.

3. Vältä valmisruokia ja puolivalmisteita

Yllättävän monet valmis- ja pikaruoat sisältävät sokeria, vaikka ne eivät makeilta maistuisikaan. Valmistamalla ruoan itse varmistat, että ateriaasi ei päädy ainesosia, joita et sinne itse halua.

4. Älä kuuntele karkkihampaan kolotusta

Makeiset sisältävät totta kai sokeria, mutta toiset ovat parempia vaihtoehtoja kuin toiset. Jos et millään pysty luopumaan herkuista täysin, valitse herkutteluun irtokarkkien sijaan tummaa suklaata.

Paras vaihtoehto tietysti on, jos pystyt korvaamaan sokeriset herkut kokonaan terveellisimmillä vaihtoehdoilla, kuten hedelmillä.

5. Valmistaudu herkkuhimon varalle

Keksit ja karkit ovat helppoja herkkuja, joita tulee naposteltua lähes huomaamatta. Välttyäksesi turhalta napostelulta esivalmistele terveellisiä ja sokerittomia välipaloja, joita voit napostella huoletta aterioiden välissä. Pian saatat huomata, että herkuttelu on ollut sinulle vain paha tapa.

Lähde: Expressen

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme