Mainos
Mainos

Viisi vinkkiä terveellisempään kahvihetkeen – miten sinä nautit kupillisesi?

Kahvi tuntuu olevan etenkin suomalaisten kansallisjuoma. Nappaa tästä muutama vinkki, joilla voit tehdä kahvinjuontitottumuksistasi astetta terveellisempiä.

Oliko kahvi pahanmakuista? Yllä olevalla videolla asiantuntija näyttää, kuinka hyvää kahvia tehdään.

Time.com-sivusto listasi keinoja, joilla voi maksimoida kahvikupposen terveyshyödyt. 

1) Lasi vettä ennen kahvia

Monella kahvin ystävällä on paha tapa unohtaa veden juonti. Päivän päätteeksi sitä saattaakin tajuta, ettei tänään tullut juotua tarpeeksi vettä.

Kannattaakin ottaa tavaksi juoda lasillinen vettä heti aamulla herätessä. Päivän aikana vettä olisi muutenkin hyvä juoda pari litraa.

2) Unohda keinotekoiset makeutusaineet

Tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että keinotekoiset makeutusaineet lisäävät mielitekoja. Niillä on havaittu yhteyksiä myös ylipainoon, sydänsairauksiin ja kakkostyypin diabetekseen. Jätä siis makeutusainepurkki kaapin nurkkaan ja juo kupponen ilman mitään lisähärpäkkeitä. Pieni annos tavallistakin sokeria on parempi.

3) Vähemmän sokeria kahviin

Malttia myös sokerin käytön kanssa. Sen sijaan että kaataisit sokeria kuppiin suoraan pussista, käytä mittalusikkaa. Näin tiedät, paljonko makeaa kuppiin oikeasti lorahtaa. Vielä parempi, jos heität sokeria sekaan vain yhden teelusikallisen. Jos käytät kermaa, jätä sokeri pois.

4) Käytä luomumaitoa

Time.com suosittelee käyttämään luomumaitoa, jotta saat mahdollisimman paljon ravintoaineita. Voit myös käyttää kasvisperäisiä tuotteita, kuten manteli- tai kookosmaitoa. Niissä saattaa olla paljon vähemmän kaloreita. Ne sisältävät muun muassa sydänystävällisiä kertatyydyttymättömiä rasvahappoja.

5) Päiväunet kahvikupposen jälkeen

Kahvin vaikutus ei ala heti ensimmäisestä siemauksesta, vaan vasta noin puolen tunnin kuluttua sen juomisesta. Ehdit siis hyvin ottamaan pienet torkut, ja herättyäsi tunnet olosi supervirkeäksi.

Älä kuitenkaan kokeile tätä illalla, sillä kofeiini saattaa vaikuttaa yöuneesi.

Lähde: Time.com 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme