Mainos
Mainos

Vitamiinipitoista ja ilmaista herkkua – näin hyödynnät ruusunmarjat

Punertaviksi muuttuvat ruusunmarjat ovat vitamiinipommeja, joita kannattaa hyödyntää erimerkiksi keittoihin, hilloihin ja marmeladeihin.

Ruusunmarjat alkavat kypsyä suomalaispihoissa, ja pian alkaa olla aika hyödyntää nämä hurjan terveelliset ilmaiset herkut. Poimi vinkit siihen, kuinka ruusunmarjat jalostuvat kotikeittössä herkulliseksi ruusunmarjamarmeladiksi.

Allt om Mat -sivuston reseptillä ruusunmarjat maistuvat osana herkullista marmeladia. Kannattaa varautua siihen, että marjojen perkaaminen vaatii hieman aikaa, mutta lopputulos on onnistuessaan kaiken vaivan arvoista.

TIESITKÖ? Ruusunmarjat sisältävät C-vitamiinia erityisen paljon – jopa enemmän kuin vitamiinipitoisuutensa vuoksi ylistetty appelsiini. C-vitamiinin lisäksi ruusunmarjoissa on hyödyllistä A-vitamiinia sekä kuitua.

Ruusunmarjamarmeladi

1 sitruuna (kuori raastettuna ja mehuna)
puolikas vaniljatanko
1 dl raakasokeria
2 dl hillosokeria
500 grammaa tuoreita ruusunmarjoja
(1–2 rkl vettä)

Poista ruusunmarjoista siemenet ja kuoret. Hienonna marjat veitsellä.

Lisää kattilaan ruusunmarjat, sitruunamehu ja sitruunankuoret.

Raavi veitsellä vaniljatangosta siemeniä kattilaan ja lisää sekä siemenet että vaniljatanko kattilaan.

Kiehauta seos ja keitä sitä koko ajan sekoittaen noin 10 minuuttia. Jos tuntuu, että seos on liian paksua, lisää sen joukkoon hieman vettä.

Lisää seokseen raakasokeri ja hillosokeri. Keitä noin 2 minuuttia.

Poista kattila liedeltä, ja ota vaniljatanko pois marmeladiseoksesta. Lisää marmeladi huolellisesti puhdistettuihin lasipurkkeihin ja anna seoksen jäähtyä.

Lähde: Allt om Mat

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme