Mainos
Mainos

Voiko ruoassa olla negatiivisia kaloreita? Totuus yleisistä terveysmyyteistä

Tänä päivänä terveysväittämiä viljellään valtavasti. Osa niistä perustuu tieteelliseen näyttöön, kun taas osan todenperäisyydestä ei ole mitään takeita. Mikä on totuus neljän yleisen terveysmyytin takana?

Netti on nykyään pullollaan ristiriitaisia ohjeita ja mitä kummallisempia neuvoja treenaamiseen, laihduttamiseen ja terveellisiin elämäntapoihin liittyen. Fitsugar-sivusto ratkaisi neljä yleistä terveysmyyttiä.

Myytti: Joissain ruoissa on negatiivisia kaloreita

Totuus: Mikään ruoka ei kuluta enempää kaloreita sulaakseen, kuin mitä sen syömisestä saa energiaa. Esimerkiksi selleristä ja omenoista on väitetty, että niissä on ”negatiivisia kaloreita”. Osa ruoista kuluttaa enemmän energiaa sulaessaan kuin toiset, mutta ero mitataan prosenteissa, ei kaloreissa. Keskimäärin ruoan sulamiseen kuluu energiaa 10–20 prosenttia ruoan kokonaisenergiamäärästä. Negatiivisia kaloreita ei siis pääse syntymään. Vaikka syödyn ruoan sulaminen kuluttaisikin 20 prosenttia energiastaan, esimerkiksi kymmenen kalorin omenaviipaleesta jää kulutettavaksi vielä kahdeksan kaloria.

Myytti: Ruokasuolassa on vähemmän natriumia kuin käsittelemättömässä merisuolassa

Totuus: Tavallisessa ruokasuolassa ja merisuolassa on useimmiten sama määrä natriumia. Myytti on voinut saada alkunsa siitä, että merisuola on usein voimakkaamman makuista kuin ruokasuola, joten sen vähäisempi käyttö saattaa riittää saman maun aikaansaamiseksi. Toisaalta ruokasuolaan on useimmiten lisätty jodia, joka on tärkeä ravintoaine. Pelkkää merisuolaa käyttävien olisi siis huolehdittava jodin saamisesta muutoin.

Myytti: Pahasta tavasta luopumisessa – tai sen omaksumisessa – kestää 21 päivää

Totuus: Mitään kiveen hakattua tarkkaa aikarajaa tavoista pois oppimiseen ei ole olemassa. Eräässä tutkimuksessa kävi ilmi, että uuden tavan – kuten terveellisen välipalan syöminen – oppiminen kestää keskimäärin 66 päivää, mutta tulokset vaihtelivat aina reilusta parista viikosta jopa yli kahdeksaan kuukauteen. Uuden tavan omaksumiseen kestävä aika riippui siitä, kuinka tuttu asia on. Esimerkiksi runsaasti liikkuvan on helppo lisätä yksi lenkki viikoittaiseen liikuntaohjelmaansa, mutta erittäin vähän liikkuvalta se vaatii huomattavasti enemmän.

Myytti: Lihas voi muuttua rasvaksi

Totuus: Lihas- ja rasvakudos poikkeavat toisistaan täysin. Kun lopettaa aktiivisen liikkumisen, lihasmassan määrä vähenee ja rasvamassan osuus kasvaa. Käytännössä lihas surkastuu ja rasvasolut vastaavasti kasvavat. Kehonkoostumusmittauksessa voi hyvinkin käydä niin, että vastaava määrä rasvaa tulee surkastuneen lihaksen tilalle, mutta lihassolu ei silti voi muuttua rasvasoluksi.

Lähde: Fitsugar

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme