Mainos
Mainos

Yksi muutos ruokavaliossa lopetti kymmenen vuoden turvotuksen – kuinka paljon kuitua sinä syöt?

Jenny Sugar avautuu kirjoituksessaan ruoansulatusongelmistaan, joista hän pääsi eroon runsaskuituisella ruokavaliolla.

Amerikkalainen toimittaja, Jenny Sugar, kertoo kirjoituksessaan Popsugar-sivustolla matkastaan kohti turvotuksesta vapaata ja hoikempaa elämää. Tarina alkaa naisen yliopistoajoista, jolloin hän oli sanojensa mukaan ”juustolla elävä kasvissyöjä”.

Koska Sugarilla on myös laktoosi-intoleranssi, ruokavalio aiheutti ymmärrettävästi suolisto-ongelmia. Maitotuotteista luopuminen auttoi osaan ongelmista, mutta samaan aikaan aloitettu gluteeniton ruokavalio ei niinkään. Sugar kertoo yllättyneensä, että gluteenittomat tuotteet saivat hänet tuntemaan olonsa yhtä väsyneeksi ja turvonneeksi kuin gluteenia sisältävätkin.

Gluteeniton ruokavalio ei myöskään auttanut häntä pudottamaan painoaan, kuten moni oli lupaillut. Sugar toteaa jälkikäteen sen johtuneen luultavasti siitä, että hän söi päivittäin leivonnaisia, leipää, pastaa ja vegaanista jäätelöä, jotka sisältävät gluteenin sijaan runsaasti energiaa.

Einekset roskiin ja vihanneksia tilalle

Suolisto-ongelmat eivät ottaneet laantuakseen, ja kymmenenkin vuoden gluteenittoman ruokavalion jälkeen Sugar kärsi pahoista vatsavaivoista. Seuraavaksi roskakoriin lensi yliprosessoitu ruoka. Sugar alkoi syömään enemmän salaatteja, vihanneksia, keittoja, papuja, täysjyvää sekä hedelmiä.

Eroa entiseen hän luonnehtii valtaisaksi. Sugar tunsi puhtaamman ruokavalionsa ansiosta itsensä energisemmäksi, kevyemmäksi ja – mikä tärkeintä – vähemmän turvonneeksi. Turvotus ei palannut, vaikka hän alkoi taas syömään gluteenia.

Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa aikuisen suositellaan saavan päivittäin 25–35 grammaa kuitua. Viljavalmisteet ovat suomalaisten tärkein kuidun lähde.

Runsaskuituisen ruokavalion on todettu edistävän suoliston toimintaa, pitävän verensokerin tasaisena sekä pitävän kolesterolin kurissa. Lisäksi kuitu antaa kylläisyyden tunteen, muttei sisällä energiaa. Kuitu ehkäisee myös paksusuolen syöpää.

Suosituksen mukaisen määrän kuitua saa, kun syö päivittäin täysjyväviljaa, hedelmiä, marjoja ja kasviksia. Esimerkiksi kuudella viipaleella täysjyväruisleipää yllät jo puoleen päivän kuitusuosituksesta. 

Kuituja jokaisella aterialla

Ongelma Sugarin gluteenittomassa, roskaruokaa sisältävässä kasvisruokavaliossa oli kuidun puute. Uuden ruokavalionsa ansiosta Sugar alkoi saamaan 25–30 grammaa kuitua päivässä. Määrään Sugar pääsi syömällä kuituja joka aterian yhteydessä.

Kuidun lisäyksellä ruokavalioon oli vatsavaivojen ja energisyyden lisäksi kolmaskin suotuisa vaikutus, sillä sen ansiosta Sugar pudotti vihdoin painoaan. Runsaskuituinen ruoka pitää nälän tehokkaasti poissa ja auttaa näin syömään vähemmän.

Vähähiilihydraattisen ja runsasproteiinisen ruokavalion sijasta ihmisten tulisi Sugarin mukaan etsiä helpotusta suolisto-ongelmiin kuiduista. Kuituja sisältävät runsaasti esimerkiksi vihannekset, hedelmät, pähkinät, siemenet sekä täysjyvä. 

***


Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme